Home - Forum overzicht - BerichtHelp | Printen 


Bericht:
Aanpassen mastvoet voor lichte stuurmannen of vrouwen?

ferdinand Costerman BoodtGeplaatst: 26 nov 2017 - 19:14
In sommige internationale klassen lees ik dat er snelheid gewonnen kan worden door het drukpunt van het zeil naar beneden te brengen. De oude gedachte is, dat door je zeil zo hoog mogelijk in de boot te zetten , je meer wind vangt , en dus sneller gaat. Vooral voor lichte personen is het echter al snel boven een bepaalde windkracht in de Solo dat er teveel druk is.
In de Solo zie ik dat in mijn Speed en Winder 2 de mast zo hoog mogelijk in de boot staat. De mast zou zelfs 4 cm naar beneden kunnen!
Meetmaat: top of mast step to sheer line, verschil tussen minimum en maximum is 4 cm!
De theorie achter de nieuwe gedachtei is:
De kracht in het zeil waar je tegen moet hangen is: druk x hoogte drukpunt van je zeil. ( moment)
Door het drukpunt naar beneden te brengen kan je met je eigen gewicht meer druk creeren in je zeil.(dit is zelfs met maar 4 cm verschil, vanwege de hoogte, aanzienlijk meer)
De voorwaardse kracht die het zeil ontwikkeld( je snelheid), is een percentagevan de druk in je zeil. ( dus niet afhankelijk van het moment, van de hoogte van het drukpunt dus)
Oftewel vooral voor onze lichte zeilers, winwin.
In andere klassen zeilen zelfs de zwaardere zeilers met laag druk punt.
Oftewel allemaal de mastvoet 4 cm lager maken?
Ben benieuwd naar de reacties.
Ferdinand


Tom Haver , ned 65Geplaatst: 27 nov 2017 - 12:12
Klinkt allemaal heel aannemelijk, en ik geloof daar ook wel in.
Het is jammer dat ik hier thuis een stapel met alleen houten solo's heb liggen.
Ik kan derhalve niet zien hoe de plastic bootjes gebouwd zijn.
Ik kan mij voorstellen dat alle toegestane centimeters gebruikt zijn om een fundamentje te creeeren, dat nodig is om de niet geringe neerwaartse druk op te vangen die de mast op de bodem uitoefent, en zo de boot sterk genoeg te maken daar waar het nodig is.
Ik vraag mij dan ook af of meneer Speed en Winder de mastvoet hoog hebben gemaakt omwille van een hoog zeildrukpunt, of de stevigheid.
Misschien wel slim om even technisch na te denken voor je de slijptol uit de doos haalt.
In een houten solo zou je dankzij de massieve kielbalk misschien wel wat naar beneden kunnen.
Slimmer zou zijn om de mast aan de onderkant een stukje korter te maken als je te veel aan het lijnen bent geweest, maar dat zal van meneer klassevoorschriften wel niet mogen.

Tom solo 85

Sybrand Jongejans, 541Geplaatst: 27 nov 2017 - 15:17
de reden om de mastvoet omhoog te brengen is om de mast meer achterover te kunnen varen. lengte en plaats van mastgat is nl fixed.

Het is dus niet gedaan voor een hoog zeilpunt, maar om het zeilpunt naar achteren te kunnen verplaatsen cq meer mogelijkheden te hebben van voor naar achteren.

trend is momenteel in open eenmansboten om mast meer achterover te varen. Ook in de solo is dat de afgelopen jaren steeds meer het geval, vooral charly chumley (vanuit zijn Finn gedachte) drijft dit voorwaards.

ik zou niet tegen deze trend in willen gaan. De trimmogelijkheden voor alle gewichten neemt flink toe met de verhoging en dat is heel belangrijk om de boot maximaal te kunnen varen.

Zoals Ton aangeeft is het een idee om je mast in te korten. Alleen beperkt door de zwarte banden, die moeten in een bepaalde zone zitten.

Wel is de combinatie van kortere mast en de mast meer achterover natuurlijk een uitdaging bij overstag....

Pieter Jelle Jongejans, NED 553Geplaatst: 27 nov 2017 - 17:02
Het is interessant om over na te denken. De vraag is alleen waarom het zo voordelig zou zijn voor lichte zeilers om de mast korter te maken??? Is dat wel zo??? Hoe lichter de zeiler hoe meer baat bij licht weer omdat je de boot dan vol kunt varen. Helaas geldt bij licht weer dat winddruk op hoogte hard toeneemt. Je zou dan juist een langere mast willen hebben en geen kortere. Bovendien wil je dan een zeil hebben dat bovenin maximaal is gesneden.

Met middenweer verandert dat natuurlijk weer omdat je dan als lichte zeiler net teveel druk hebt en de mast dan laag wilt hebben. De drukverschillen op hoogte variëren dan immers ook niet meer zoveel als met licht weer. Vervolgens wil je dan ook een zeil hebben dat bovenin minder oppervlak heeft dan met licht weer. Als de wind nog meer toeneemt dan kun je alleen nog een kleiner zeil nemen.

Tenminste… als je het nog steeds hebt over het oplossen met materiaal. In de praktijk zorgen we natuurlijk dat we de druk kwijtraken en ligt het allemaal minder zwart wit. Daarnaast is ook een probleem dat de wind zelden constant is. Het is altijd een toenemende of afnemende wind en, tenzij je een voorraadboot naast de start legt met reservemasten en zeilen, heb je een probleem als je voor een extreme inrichting kiest voor licht weer (lange mast, veel oppervlakte in de top) en de wind neemt plotseling toe.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de meeste van ons veel te weinig uren in de boot maken om zich al die verschillende opties eigen te maken en het feit dat je per type water (binnenwater, buitenwater, veel golven, weinig golven) ook weer keuze moet maken met bijvoorbeeld een open of dicht achterlijk.

Overigens is mijn ervaring dat ik met mijn 76 kg al tussen 3-4 beaufort “overpowered” ben. Enkele knopen meer wind (4 beaufort) is 90% van het veld overpowered. De kans dat je dus een wedstrijd exact in de zone vaart dat jij net teveel druk hebt en een ander niet is te verwaarlozen. Natuurlijk, het komt absoluut voor. Maar om daar nu 4 centimeter van je mast voor te verwijderen?

De discussie blijft echter leuk.


ferdinand Costerman BoodtGeplaatst: 27 nov 2017 - 18:01
Hoi Sybrand,
Dat mast achterover varen , zou dat ook niet gedaan zijn om het zeil druk punt naar beneden te halen?
Er is geen meetpunt in de klasse voorschriften die tegen houdt dat je je mastvoet ongelimiteerd naar voren zet. Oftewel met mastvoet zo laag mogelijk kan je alsnog je mast met max rake naar achteren varen.
Je schot moet dan wel ver genoeg naar voren staan om dat mogelijk te maken.
De verhouding arm zeilpunt/arm uithangen is ongeveer 2;1.
Dat betekend dat :als je je zeilpunt 4 cm lager maakt, dat je eigenlijk zoveel meer kracht in je zeil kan genereren(dus ook voorwaardse snelheid), alsof je je stootlijst 8 cm breder zou mogen maken.



Sybrand Jongejans, 541Geplaatst: 27 nov 2017 - 18:39
We zouden even moeten puzzelen om te kijken wat wat beperkt. Het voorschot moet op een bepaalde afstand van de spiegel zitten dus dat limiteerd wel hoever je mast voet naar voren kan. Bedenk ook dat je giek flink naar beneden komt en vrij van dek moet blijven.

Bovendien wil je voor de wind de mast weer redelijk rechtop varen want dat maximeren je effectief oppervlak.

Pieter geeft terecht aan dat windsnelheid nogal varieert. Zeiloppervlak laag is weinig efficiënt bij weinig wind.

Ik zou zelf maximale trim van mast rake leidend maken. In een solo is dat voorschot maximaal naar voren en mast voet maximaal omhoog. Lichte personen kunnen dan met meer wind meer rake varen en zo neutraal blijven als ze het zwaard iets omhoog doen. Als je licht bent is zwaard omhoog vanaf 12 knopen wind al aan te raden en dat maakt hangen stukken effectiever.

Tom Haver , ned 65Geplaatst: 27 nov 2017 - 20:54
Hoeveel lager komt het zeildrukpunt te liggen als je eerst de mastvoet omhoog brengt om daarna de mast achterover zet.
De top van het zeil zal eerder naar achteren dan naar beneden schuiven.
Alleen de schoothoek komt een behoorlijk stuk naar beneden.
Naar mijn idee niet het stukje zeil waarmee je boot omver wordt geduwd. Dus is het meer om het drukpunt naar achteren te krijgen als naar beneden.
Overigens, hoever gaan we die mast nog achterover drukken.
Mij is altijd verteld dat je met zo'n schuine mast wat hoger aan de wind kan zeilen. Jammer dat je dat voor de wind weer moet inleveren.
Gelukkig is het kruisrak meestal een keer zo lang zeilen als het voor de windse zodat je in ieder geval langer van het voordeel kan genieten.
De meest vermoeide masten vind je nu in de Hobie 16 klasse.
Maar daar speelt ook mee dat ze de punt van hun lij banaan boven water moeten zien te houden en dan is het een voordeel dat de relatief zware mast daaraan een beetje meewerkt.
In hoeverre zou dat ook voor een solo gelden?
Toch leuk om te zien, dat de solo als jeugdboot ontworpen is met een giek huizenhoog boven het dek. En moet je nu zien. Hoofdzakelijk stramme 50 plussers die omwille van een paar gewonnen meters zich zelf dubbel moeten plooien bij elke wending.
Zo meteen allemaal een helmpje?

Tom (ruim 50 plus)

Arnold Jippes, 580Geplaatst: 28 nov 2017 - 21:21
Een belangrijke reden om de mast achterover te plaatsen is bootsnelheid. Als de mast rechtop staat zal de windstroom langs het zeil de kortste weg kiezen en dus een hoek omhoog maken wat maakt dat de punt van de boot in de golven gedrukt wordt. Wanneer de mast achterover staat zal de wind (afhankelijk van de hoek natuurlijk) horizontaal stromen en de punt niet in de golven drukken. Dus hoe harder het waait hoe meer de mast achterover moet.

Ik zou daarom de mast ver achterover willen kunnen trimmen, dan maar een hoger zeilpunt en meer been en buikspieren trainen.



Robert Wit, 567Geplaatst: 8 jan 2018 - 14:17
Hoe hoog mag de mastvoet zijn?

Henk Scholte, 603Geplaatst: 9 jan 2018 - 11:06
De regels geven het volgende aan:

Top of mast step to sheer at aft edge of foredeck: min 412 mm/max 452 mm .

Als ik goed opgelet heb bij Jan doe je dit als volgt:

Leg een lat vlak achter het mastgat op de beide zijdekken.(zie schetsje). Meet vanaf de mastvoet tot aan de onderkant van de lat. Trek daar het hoogte verschil van het zijdek af en je hebt de hoogte. Als deze binnen de gestelde marges valt voldoe je aan de regels. Met maximale hoogte krijg je ook de maximale helling achterover. Let er wel op dat wanneer je flink kunt verhogen ook de stagen langer moeten zijn. Zit je bijvoorbeeld op 452 mm en je kunt naar 412, dan gaat je mast 40 mm omhoog en dus moeten de stagen ook zo'n 40 mm langer zijn.

Jan van der Meer, NED 585Geplaatst: 8 feb 2018 - 20:35
Even weer dit topic opschudden want het blijft zeer interessant en laat mij niet los.
Deze week zag ik op Yuoutube een filmpje met Pete Mitchell.
Het gaat om dit filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=lFumevMgvmI

Wat mij hier opvalt is dat de mast ter hoogte van het mastgat in het dek aangepast is. De zeilgeleiding is hier weggeslepen over een lengte van ongeveer 8 tot 10 cm. Hierdoor kan de mast nog meer achterover. Hij heeft de mastvoet ongeveer 5 mm van het voorschot. Als je hem in de filmpjes ziet zeilen dan valt het niet op dat de giek lager staat boven het dek.

Ik heb de regels wat betreft de maatvoering van de mast eens bekeken en begrepen dat de mast een min. doorsnede maat heeft van 50 mm in combinatie met een max. speling van 26 mm in het mastgat op het dek.

Ik heb redelijk wat solo’s gezien in Nederland maar nooit dit. In Engeland lijkt het meer toegepast te worden, er wordt zelfs eentje te koop aangeboden daar met deze aanpassing.

Hebben jullie hier ervaring mee?


Peter JansenGeplaatst: 9 feb 2018 - 19:07
Jan,

Hier zie je ook wel een aantal solozeilers die de mast ingezaagd hebben. De mast kan dan meer achterover.

Peter

Jan van der Meer, NED 585Geplaatst: 10 feb 2018 - 12:02
Inderdaad Peter.
En wat in het filmpje opvalt is dat de giek niet op het dek ligt. Nu zeilt hij voor North en het kan best zijn dat het zeil hiervoor aangepast is, bijv. iets van de achterkant afgehaald of de onderkant aangepast zodat de giek hoger komt.
Ik heb hierover gisteren met Jan gesproken op Boot Holland. Hij merkte bovendien op dat het hier in Nederland ook wel gedaan is maar met zo’n aanpassing aan de mast de fabrieksgarantie -voor zover nog aanwezig- natuurlijk wel vervalt.

Hoi
Jan