- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door Peter Bos.
-
AuteurBerichten
-
11 oktober 2019 om 22:16 #3830Paul de GeusDeelnemer
Zoals jullie ongetwijfeld gezien hebben is de survey over aanpassingen aan de klasse voorschriften gepubliceerd:
https://www.solosailing.org.uk/the-boat/solo-dinghy-survey/
Carbon mast en giek zijn weggestemd. Maar een aantal andere zaken is wel een meerderheid voor. Met name het lichter maken van de boot lijkt mij een heel slecht idee. Hoe denken anderen daarover? Wellicht kunnen we als NL Soloklasse ook onze stem nog laten horen.11 oktober 2019 om 23:17 #3831Gert-Henk BakkerDeelnemerHebben wij ook mee kunnen doen aan die enquete? Ik heb hem niet gezien. Ik zie er ook een paar slechte ontwikkelingen tussen staan! Verlagen gewicht, GEEN carbon mast en giek? Waarom niet? Aanpassing van de spiegel? Ik mis de toelichting bij veel punten.
Wellicht kunnen we onder de zeilers in NL dezelfde enquete houden om de uitslag te kunnen vergelijken?12 oktober 2019 om 23:06 #3834pieterjelleDeelnemerLijkt mij een goed idee om een eigen mening te vormen en die met de Engelsen te delen.
Maar even voor de helderheid… er zijn geen voorstellen weggestemd. Er is alleen een enquête onder Solozeilers gehouden waarna het Britse bestuur heeft gezegd dat de punten waar een meerderheid voor is verder onderzocht zullen worden.
In juli 2020 worden tijdens de Britse “Nationals” in North Berwich tijdens de ledenvergadering eventuele voorstellen beoordeeld (en dus niet eerder). Bij een positief besluit zullen de Britse regels voor de Soloklasse worden aangepast. En die regels gelden ook meteen voor Nederland.
Maar vergis je niet… de meeste voorstellen worden afgewezen. Britten zijn gesteld op het behouden van de kwaliteiten van de Solo en niet gediend van gimmicks of plannen waar niet of nauwelijks argumenten voor zijn. Het is dus allerminst zeker dat er überhaupt een wijziging gedaan zal worden. Een goed beargumenteerd stuk uit Nederland heeft zeker impact op de discussie.
Even twee punten waarvan ik weet dat ze worden onderzocht.
Q1. De mogelijkheid wordt onderzocht om het gewicht van de Solo met 3 kg te verlagen. Voor de meeste Solo’s betekent dit dat het correctiegewicht van 3 kg kan worden verwijderd. Een Solo zou dan aan de regels voldoen als die 67 kg weegt. Op dit moment is het minimumgewicht 70 kg.
Q2. Een ander onderzoek gaat erover om het correctiegewicht te verhogen. Nu mag je maximaal 3 kg achter de zwaardkast plaatsen en dus mag de romp 67 kg wegen (want 67 +3 = 70 kg. En dat is het minimumgewicht van de Solo). Als deze regel er doorheen zou komen kun je een Solo maken die 63 kg weegt en mag je 7 kg lood bijplaatsen. Gezien het feit dat de meerderheid van de geënquêteerden hier een tegenstander van is lijkt het onwaarschijnlijk dat dit voorstel er door zal komen.
Q3. Lijkt mij niet zo interessant. Blijkbaar hebben sommige zeilers moeite om een Solo weer rechtop te krijgen na het kapseizen.
Q4. Voorstel over de zwaardkast lijkt mij niet zo interessant. Het is nogal cryptisch omschreven maar volgens mij willen de Britten de zwaardkast achter de overloop dichtmaken. Mocht dit voorstel worden aangenomen dan gaat het om een optie. Je kunt dan zelf kiezen of je de zwaardkast dicht wilt houden of open. Qua zeileigenschappen is dit een niet relevant punt maar voor iemand die de boot moet meten is dit belangrijk omdat er bij de zwaardkast een meetpunt zit waarvoor de zwaardkast op die plek open moet zijn.
Q5. Een ander punt gaat over het roer. Men wil de spiegel aanpassen en de helmstok over de spiegel laten lopen in plaats van door een gat in de spiegel. 20 – 25 jaar geleden werd een vergelijkbaar voorstel door de Britten gedaan alleen wilden ze dit toen doorvoeren zonder de spiegel aan te passen. De verlaging van spiegel was nota bene een voorstel dat ik, na overleg met Hans Arends (geen familie van Jan) zelf aan de Engelsen heb gestuurd zodat het profiel van de Solo gelijk zou blijven. Grappig dat ze inmiddels het licht hebben gezien en nu feitelijk een Nederlandse aanpassing willen doorvoeren.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door pieterjelle.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door pieterjelle.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door pieterjelle.
14 oktober 2019 om 12:53 #3842Peter BosDeelnemerOp de Engelse Solo site wordt ook de mogelijkheid gegeven om als niet lid van de Engelse Solo Class Association je mening te geven. Staat wel beetje “verstopt”, maar is hier te vinden: ik heb hem al ingevuld en verstuurd. Dus….
https://www.solosailing.org.uk/news/website-news/solo-survey/
Overigens ben ik tegen elke wijziging die voor bestaande boten niet is door te voeren en/of die het karakter van de huidige Solo beïnvloed.
14 oktober 2019 om 21:28 #3863Gert-Henk BakkerDeelnemerDe survey is helaas gesloten en kan niet meer ingevuld worden.
De toelichting is wèl heel interessant!
25 oktober 2019 om 18:28 #3901Marc DiebenSleutelbeheerderEn de discussie kan weer voorlopig gesloten worden….
https://solosailing.org.uk/news/website-news/nsca-announcement-re-rule-changes/
28 oktober 2019 om 13:16 #3904Peter BosDeelnemerGelukkig dat er bij de RYA weldenkende mensen zitten!! Ik vind de opstelling van het bestuur van de NSCA in de hele “discussie” echter zorgwekkend. Ze hadden veel eerder én zelf moeten beslissen dat de voorgestelde wijzigingen het wedstrijd zeilen in de Solo oneerlijk beïnvloeden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.