Aanpassingen wedstrijd regelement

By 25 mei 2018juni 5th, 2018Nieuws

Afgelopen zaterdag werd de Winterwedstrijd op de Braassem vervangen door een lezing van de gewijzigde wedstrijdregels (het was te koud). Op verzoek van Claar heb ik een lijstje bijgehouden en een samenvatting voor iedereen gemaakt voor iedereen die het wil horen. Dit is mijn interpretatie, dus wees kritisch en lees het nieuwe regelschrift erop na om zelf de juiste interpretatie aan te houden en mijn verhaal alleen als hulp te gebruiken.

DEEL I

Regel 46:
De regels rondom de bemanning zijn gewijzigd. Niet heel interessant voor een soloklasse zeiler, maar wel voor wedstrijdzeilers in het algemeen. Kort gezegd betekend het dat iedereen een licentie moet hebben, ook de bemanning. Gelukkig kan er voor de bemanning iets aparts geregeld worden: Wedstrijdzeilen en de papierwinkel

Regel 55:
Je mag niets meer in het water gooien (dus ook geen klokhuis van je appel), of een delta Lloyd sticker die per ongeluk van je bood spoelt, tot in theorie een plasje wat je tussen de wedstrijd doet. Deze regel geldt trouwens vanaf het moment dat je gaat zeilen.

Regel ??:
De definitie van de finish is gewijzigd. Deze is nu gedefinieerd als de doorgang vanaf de baanzijde i.p.v. het laatste merkteken.

Regel ??:
De uitrustingen/meet controleur is aanspreekbaar geworden op zijn uitspraak?? (ik weet nog niet precies wat dit inhoudt).

U vlag

De U vlag (is helemaal nieuw):
Deze vlag wordt ook wel een “zachte” zwarte vlag genoemd. Als deze vlag gezet wordt tijdens het starten wordt je nog steeds gediskwalificeerd als je in de driehoek tussen startlijn en bovenboei bent in de laatste minuut (OCS), maar bij een general recall mag je gewoon weer meestarten (toch aardig :-)). Bij een zwarte vlag mag je dus niet meer meestarten.

DEEL II

Nu wordt het echt spannend (en heb je de kans dat ik het verkeerd zeg). Maar vergeef me als ik het verkeerd zeg, dan is er altijd nog ruimte voor sterke verhalen in de kroeg.

Regel 18
De wijziging hier is, dat A het gat mag dichtgooien, maar niet boven de juiste koers uit mag komen bij (of na) het ronden van de boei. Op het moment dat A vrij voor ligt bij het ronden van de boei mag deze de ideale ronding proberen te maken. B mag proberen om binnendoor te steken (dat mocht al). A mag het gat dichtgooien (dat mocht ook al), maar mag bij het verlaten mag hij niet boven de juiste koers uitkomen. In 2012 mocht A dus tot in de wind oploeven om het gat dicht te gooien. In onderstaand plaatje mag A in de linker situatie wel afdwingen dat B niet kan ronden, maar in de rechter situatie niet.
Solo_regel18_I.png

Tweede wijziging is dat A geen tactische ronding mag maken als hij niet meer vrij voor ligt en B overlap heeft aan leizijde (maar niet mag loeven). Dit laatste geldt trouwens niet voor een gate, aangezien A en B tot het laatste moment een keuze kunnen maken welke kant ze opgaan.
Solo_regel18_II.png

Regel 20:
Het vragen voor ruimte bij de wal is gewijzigd als er meerdere boten boven je liggen. Je hoeft nu maar 1 boot aan te roepen in plaats van alle boten afzonderlijk. Even voor de volledigheid je wel 2* vragen voor ruimte (1* volstaat niet). Dat schijnt een extra toevoeging te zijn in genoemd in Case 54 (soort jurisprudentie binnen de zeil wetgeving). Alhoewel dat laatste ook al van toepassing was in het afgelopen jaar.

Any Other Business

Tot slot nog een aantal zaken die ik even opnoem, maar die niet in detail zijn genoemd:

  • Achteruit zeilend moet je ruimte geven (dat was al), alleen is de definitie gewijzigd met een toevoeging dat het door het water is (dit i.v.m. stroming)
  • Je mag je fout niet meer herstellen als je gefinished bent
  • Je mag i.p.v. vlag P ook een bord als vlag P gebruiken
  • Hulp van buiten mag als je in gevaar bent (was al). De wijziging is als je een voordeel krijgt uit die situatie het wedstrijd wedstrijdcomité een andere straf mag gebruiken als een DSQ.

 

Mochten jullie het er niet mee eens zijn, ik heb een topic gestart op het forum. Graag jullie input 🙂

Mark Wildenberg, nummer 582