In de Engelse en Schotse Solowereld heerst er grote onrust over de nieuwste artefacten van de botenbouwer Arends uit de Wetlands Holland. Gemeld wordt via de website, dat er een spectaculaire nieuwe Solo op komst is. Van een new-age kaliber dat het ergste doet vrezen. Wat is er aan de hand: sinds de bouwtekeningen van onze Jac.–Solo-Holt door een ultramodern Cadcamprogramma vertaald zijn, ligt er een loepzuiver model op tafel. Uit hout gesneden tot op de millimeter precies gelaserstraald. Het resultaat liegt er niet om. Dat is geen klein bier meer, met wat amateuristische fratsen. Hier ligt een kaars-rechte belijning te pronken die tot aan de micromillimeters de bedoelingen van Jac Holt volgt.
Het is een wonder te zien dat een meer dan 50 jaar oud, oorspronkelijk idee van Jac. nu in een getallenreeks van nullen en éénen, keistrak uit een vlakke houten plaat gesneden wordt. Arends is er erg cool onder en zwaait zwijgend, wat losjes uit de pols, met zijn cadcam-programma voor de neus van de reporter. De Dutch hebben toch al een reputatie van vernieuwers en doeners. Neem de gratieuze Flying Dutchman. Terecht het mooiste ontwerp van de laatste decennia. Wel beangstigend dat wij op dit moment nog niet zo ver met de computerprogrammering gekomen zijn. Arends is er verdacht stil over en wij raden intussen het waarom: ‘Feind – hört – mit’. Dat verklaart alles. Zijn mysterie van nullen en éénen blijft opzettelijk in takt.
Zitten is een werkwoord
Aan de ander kant is iedere ontwikkeling voor de Solo een zegen. Het type zeil en de zeillatten is verbeterd, de mastcultuur een tuin van wellust. De polyesther romp en het houten dek maken ieder voor zich een eigen publiek warm voor een nieuwe aanschaf.
De UK heeft de meeste boten in het veld. Daar komen de Hollanders niet bij in de buurt. Maar toch: wij hebben de comfortabele clubfauteuil en de Dutch de befaamde Rietveldstoel, waarmee zitten een werkwoord is. Daar zit het cultuurverschil in.
Misschien is de voorsprong van Arends geruchtmakend, maar dat laat niet meteen het hele veld Solo’s omslaan. Hoewel het venijn in de staart zit. Want let op: de Hollanders brengen innovaties als vanzelfsprekend op de markt. Wij beklagen ons liever. Weemoed en ongeloof bij het bericht dat de RollsRoys met een BMWmotor op de weg wordt gehouden. Dat doet de ogen openen. Wij schieten met technische innovaties schromelijk tekort door vast te houden aan bekendgeraakt succes. Dat is een nadeel. Met Shakespeare maak je geen windmolens. Hoewel zijn onvergetelijke strofe: ‘What are you reading?’ ‘Words, Words, just Words’, aantoont dat het eeuwige geduld alle tijdelijkheid overwint.
Een vierkant JA
Er rest ons een vierkant ja op de vernieuwing van Arends en zijn prachtige resultaat.
Een boot om niet te vergeten. Een merkteken van klasse. Een waardig eerbetoon aan onze Jac. Holt en een puntgave up-beat voor wat komen gaat. Laten we het sportief zien en Arends voluit felicteren met zijn glanzende nieuwe Cadcam-Solo. Een mijlpaal is bereikt en hoe.
Er staan hier vele uren aan concentratie met een perfect gevoel voor materiaal, aan ten grondslag. Die skills dragen Arends roem zeemijlen ver. Een troost voor ons: in de gloriejaren van de Concorde lag òns geheim verborgen. Ook een historische mijlpaal. Deze Solo zeilt een nieuw tijdperk tegemoet. Wij moeten zijn maker en gelukkige eigenaar van harte felicteren. Van over de Noordzee wordt dit geheime wapen van de Hollanders nieuwsgierig gevolgd. De mathematica wint. 1 tegen 0. Nu de praktijk op het water. Door Arends valt er een wereld te winnen met deze super Solo!
Good Cadcam Luck!
John Wilson, juni 2009