Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
pieterjelleDeelnemer
Bedankt voor de link. Tip voor anderen: bij mij kwam de mail van itsoal met de parkeerticket in de SPAM terecht. Dus handig om dit even te controleren want dat ticket moet je printen en achter je autoraam leggen tijdens het parkeren.
pieterjelleDeelnemerLijkt mij een goed idee om een eigen mening te vormen en die met de Engelsen te delen.
Maar even voor de helderheid… er zijn geen voorstellen weggestemd. Er is alleen een enquête onder Solozeilers gehouden waarna het Britse bestuur heeft gezegd dat de punten waar een meerderheid voor is verder onderzocht zullen worden.
In juli 2020 worden tijdens de Britse “Nationals” in North Berwich tijdens de ledenvergadering eventuele voorstellen beoordeeld (en dus niet eerder). Bij een positief besluit zullen de Britse regels voor de Soloklasse worden aangepast. En die regels gelden ook meteen voor Nederland.
Maar vergis je niet… de meeste voorstellen worden afgewezen. Britten zijn gesteld op het behouden van de kwaliteiten van de Solo en niet gediend van gimmicks of plannen waar niet of nauwelijks argumenten voor zijn. Het is dus allerminst zeker dat er überhaupt een wijziging gedaan zal worden. Een goed beargumenteerd stuk uit Nederland heeft zeker impact op de discussie.
Even twee punten waarvan ik weet dat ze worden onderzocht.
Q1. De mogelijkheid wordt onderzocht om het gewicht van de Solo met 3 kg te verlagen. Voor de meeste Solo’s betekent dit dat het correctiegewicht van 3 kg kan worden verwijderd. Een Solo zou dan aan de regels voldoen als die 67 kg weegt. Op dit moment is het minimumgewicht 70 kg.
Q2. Een ander onderzoek gaat erover om het correctiegewicht te verhogen. Nu mag je maximaal 3 kg achter de zwaardkast plaatsen en dus mag de romp 67 kg wegen (want 67 +3 = 70 kg. En dat is het minimumgewicht van de Solo). Als deze regel er doorheen zou komen kun je een Solo maken die 63 kg weegt en mag je 7 kg lood bijplaatsen. Gezien het feit dat de meerderheid van de geënquêteerden hier een tegenstander van is lijkt het onwaarschijnlijk dat dit voorstel er door zal komen.
Q3. Lijkt mij niet zo interessant. Blijkbaar hebben sommige zeilers moeite om een Solo weer rechtop te krijgen na het kapseizen.
Q4. Voorstel over de zwaardkast lijkt mij niet zo interessant. Het is nogal cryptisch omschreven maar volgens mij willen de Britten de zwaardkast achter de overloop dichtmaken. Mocht dit voorstel worden aangenomen dan gaat het om een optie. Je kunt dan zelf kiezen of je de zwaardkast dicht wilt houden of open. Qua zeileigenschappen is dit een niet relevant punt maar voor iemand die de boot moet meten is dit belangrijk omdat er bij de zwaardkast een meetpunt zit waarvoor de zwaardkast op die plek open moet zijn.
Q5. Een ander punt gaat over het roer. Men wil de spiegel aanpassen en de helmstok over de spiegel laten lopen in plaats van door een gat in de spiegel. 20 – 25 jaar geleden werd een vergelijkbaar voorstel door de Britten gedaan alleen wilden ze dit toen doorvoeren zonder de spiegel aan te passen. De verlaging van spiegel was nota bene een voorstel dat ik, na overleg met Hans Arends (geen familie van Jan) zelf aan de Engelsen heb gestuurd zodat het profiel van de Solo gelijk zou blijven. Grappig dat ze inmiddels het licht hebben gezien en nu feitelijk een Nederlandse aanpassing willen doorvoeren.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door pieterjelle.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door pieterjelle.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door pieterjelle.
pieterjelleDeelnemerHee, de beste bitterballen. Ben ik even blij dat ik ingeschreven sta 🙂
Inmiddels al 18 zeilers zie ik.
-
AuteurBerichten