Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ted BakkerSleutelbeheerder
Wow! ziet er te gek uit!
Ted BakkerSleutelbeheerderIk ben niet persé voorstander van twee zeilen.
In Carnac heb ik, zoals je weet met weinig wind, ook met de L3 gevaren. Aan de wind ging ik erg snel, voor de wind iets spannender, maar geen grote verschillen.
In de range van 8-12 knp. heb ik nog geen ervaring..
Ted BakkerSleutelbeheerderRobert,
Pim schreef hierover in de nieuwsbrief het volgende (L3) de P3 is relatief nieuw en ik stel me zo voor iets boller.
Review: De nieuwe North Sails L3
Tijdens het evenement in Loosdrecht stond er een stevig windje en dus koos ik voor het nieuwe L3 zeil van North. Ondanks dat ik het ONK met de bekende P2 van North Sails had gevaren en daar prima mee uit de voeten kwam. Wilde ik toch dit nieuwe zeil eens zien en dat was een goede keus want de boot voelde snel en makkelijk te zeilen.
De L3 is een vlakker zeil en dat is zeker merkbaar. Ik heb er eerst twee dagen zelf mee gevaren en op de dag zelf gewisseld om de verschillen echt te merken. En daarna heb ik tijdens de Zeil Olympiade in Sneek met het zeil gevaren en het zeil is gewoon zichtbaar vlakker. Vooral de onderste zeillat wordt een stuk vlakker als je aan de neerhouder trekt en naar mijn gevoel is er gewoon minder weerstand van het zeil in meer wind dan de p2. Het gevoel is vergelijkbaar met je zwaard te diep varen aan de wind met veel wind. Met de L3 accelereert de boot makkelijker als je een vlaag binnen krijgt, naar mijn idee. Met een p2 moet je heel hard werken voor het zelfde effect of het zwaard wat hoger varen, maar ik weet niet zeker of je dat wilt. Ook goed om niet te vergeten, ik vaar met een Selden D+, met de settings die beschreven staan in de tuning guide van North Sails. Ik kijk alleen naar het zeil aan de wind, voor de andere raken kan je het zeil diep genoeg maken met de control lijnen los.
De vraag is waarom ik het ONK dan met de P2 gevaren heb en eigenlijk is is het antwoordt deels gebaseerd op de windvoorspelling van dat weekend. Ik vind het namelijk wel fijn om veel power te hebben bij lichtere weersomstandigheden en de andere reden is dat ik niet bezig wilde zijn met zeilkeuzes, 1 zeil voor het evenement en dat is het. Ik had veel meer tijd doorgebracht met de p2, dus ik wilde het daarbij laten.
Een belangrijk punt voor mij waarom ik zelf de L3 heb, is mijn gewicht. Ik ben ongeveer 81kg en heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik zwaar ben in de Solo. Daarom dacht ik al snel aan een vlakker zeil, ik denk namelijk dat de P2 vanaf zo’n 15 knopen te diep is voor mij, ik zou dan geen kilo lichter willen zijn. Als je kijkt naar Paul Dijkstra, Menno Huisman of een aantal Britten, dat zijn grote mannen die door de hele wind range goed meekomen en waar ik het erg moeilijk mee krijg in de wind. Peerke is een ander verhaal met zijn gewicht, ervaring en een vlakke zeil van Molenaar, doet hij het erg goed. Je ziet dat de trend is richting vlakkere zeilen en ik denk dan ook dat het nieuwe L3 zeil van North sails echt de way to go is voor mensen die lichter zijn dan 75-78 kg.
Pim van Vugt
p.s. Bij interesse in een NORTH L3, vraag het bij één van onze sponsoren PCMaatsailing of Solo Dinghy Centre een zeil van Nederlandse makelij is te verkrijgen bij Molenaar.
Ted BakkerSleutelbeheerderJo Michiel,
Campertje kan mooi bij ons voor bij het Clubhuis staan. Zo vanuit je bed, in je boot.
Alleen even melden bij de receptie van Molecaten..
Ted BakkerSleutelbeheerderVolgens mij mag je een cut-out maken. Dat deden er wel meer een aantal jaren terug. Gebeurt nu trouwens niet meer geloof ik…
Je verliest wel de garantie bij de fabrikant (if any).
Ted BakkerSleutelbeheerder*BELANGRIJKE UPDATE*
Aankomend weekend staan er wedstrijden gepland op WSV Giesbeek alleen gaan de wedstrijden op ZONDAG niet door.
M.a.w. zaterdag varen we een ééndagswedstrijd.- 10.30 uur Palaver bij de loodsdeur.
- 12.00 eerste start
- 4 races zonder pauze op de kant. Je bent dus ook op tijd weer thuis!
Kom ook racen!
-
AuteurBerichten