In het weekend van 13 en 14 juni 2015 vond de jaarlijke Braassem Summer Regatta plaats. Traditiegetrouw was er weer een thema aan het evenement verbonden, deze keer was dat ‘Hawaii”. Het weekend begon ook echt tropisch met op vrijdag temperaturen van 30 graden. De verwachting voor zaterdag was echter dat de temperatuur 10 graden zou dalen, en de wind zou met 20 tot 30 knopen uit het westen stevig worden. Voor de zondag werd de verwachting elk uur bijgesteld, maar met een windrichting die gedurende de dag klokje rond zou gaan was wel duidelijk dat het committee het niet makkelijk zou krijgen.
Met 150 deelnemende boten verdeeld over 18 klassen was het evenement goed bezocht maar ook een logistieke uitdaging. Het was zaterdag ochtend dan ook een drukte van belang op de Noorderhemweg maar dankzij de verkeersregelaars vonden alle boten en trailers uiteindelijk een plek en konden de auto’s zelfs overdekt parkeren in een kas. Om de drukte op het water te spreiden had het committee twee outerloop banen bedacht, eentje linksom en eentje rechtsom. Wedstrijdzeilers zijn niet gewend om rechtsom te varen dus dat kon nog spannend worden.
Op zaterdag zou de eerste start voor de eerste startgroep om 11 uur zijn. Dat betekende voor de Solo als 8e in het schema dus, afhankelijk van het aantal generals van voorgaande klassen, op z’n vroegst om 11u40 starten. Met 4 geplande races kon dat nog wel eens laat worden. De wind hielp echter mee want er stond al een dikke 4. Er werd op tijd gestart en ja hoor, de Solo’s mochten de rechts om baan varen. Reggie nam gelukkig direct de leiding dus de rest kon achter hem aan. Reggie leert tegenwoordig na een paar kapitale missers de banenkaart ruim van te voren uit zijn hoofd dus er kon veilig van uit gegaan worden dat hij de weg wel wist. Daarachter werd echter flink gevochten en lag de strijd volledig open. Uiteraard was erkend zwaar weer zeiler Gilles voorin te vinden, net zoals begaafd zeiler Peerke en allrounder Armand, maar vlak ook de dames niet uit. Reggie kon zich dan ook geen fouten veroorloven. Armand maakte wel een fout door toch naar een verkeerde boei te varen. Hij kon weer van achter af aan beginnen maar dat prima door in het laatste rak 5 boten te passeren. Peter deed dat andersom door zich door 4 boten in het laatste rak te laten inhalen. Gastzeiler Klamer moest in de promo Solo nog wat wennen en daarmee genoegen nemen met een laatste plaats. Voorin had Claar zich heel knap met de tong tussen de tanden de tweede plek vóór Gilles en Peerke weten te bemachtigen, heel knap met de steeds toenemende wind. De rechtsom baan werkt heel goed want we zijn nauwelijks grote schepen als Regenbogen, Valken, 5.5’s, Ynglings etc tegengekomen.
De tweede start ging ook redelijk vlot, alleen de O-jollen vertraagden het schema een beetje met een general recall. De wind was inmiddels toegenomen tot een goede 5, maar het zag er niet dreigend uit dus er werd vol goede moed aan het eerste kruisrak begonnen. Reggie nam direct weer de leiding, daarachter ging het er nu wel wat anders aan toe. Met vlagen van 25 of misschien wel meer knopen begonnen er plots Solo’s om te slaan (evenals OK-jollen, Wayfarers, talloze RS’en en zelfs een onfortuinlijke O-jol). De kaarten werden daarmee herschud. Reggie steady vooraan, daarachter Claar, Gilles en Roel vlak bij elkaar, en daar weer achter Peter, Peerke, Armand en Mark. Klamer had zijn draai inmiddels gevonden en bleef aansluiting houden. Voor lieverlee hielden steeds meer zeilers het (al dan niet na een zwempartij) voor gezien en werd het veld verder uitgedund. Reggie had genoeg voorsprong om zich een stormrondje te kunnen veroorloven, de drie daarachter bleven stuivertje wisselen. Vlak bij de finish ging Gilles nog om en Peter was dichtbij genoeg om hem voorbij te kunnen gaan. Claar weer heel knap twee, het levende bewijs dat je met fanatisme de zware jongens kan verslaan. Roel en Peter daarachter bleken met harde wind beter uit uit de voeten te kunnen dan met een beetje minder. Op naar de kant voor een welverdiend lunchbuffet. Daar bleek het handig dat een aantal mensen eerder waren terug gegaan want die konden mooi helpen met opvangen van de boten in de nog steeds toenemende wind. In het clubhuis bleek Norbert inmiddels gearriveerd en was het een drukte van belang met luidkeels vertelde sterke verhalen. De lunch ging er in als koek, daarna was het afwachten war het committee zou beslissen.
De wind was verder aangetrokken tot soms boven 30 knopen en men had de handen vol aan alles in de gaten houden en omgeslagen boten te assisteren. Helaas waren er ook wat schades als gebroken masten, en er was zelfs een 5.5 tot aan de kielbalk bij een Valk naar binnen gevaren. Rond 3 uur besloot de wedstrijdleiding dan ook dat er niet meer gestart zou worden. Dat vond eigenlijk niemand echt erg. Er kon dus al geborreld worden, dan even boten opruimen en weer terug voor de volgende borrel. Rond 5 uur zat het clubhuis stampvol, sommige zeilers in de meest ‘fraaie’ Hawaii outfits. De stemming zat er al goed in en het werd helemaal gezellig toen de troubadour van de avond (Dick Raat) met zijn optreden begon. Dit alles onder het genot van een heerlijk barbeque buffet. Aan het eind van zijn optreden gingen de handjes in de lucht en zong de hele zaal mee. Een mooi festijn.
Zondagochtend was het bladstil en verzamelden de Solo zeilers zich voor koffie op de Marieholms van Claar en Marc&Marleen. Daarna werd de Lucky Seven van Johan bewonderd. Officeel heeft Johan verstand van metaal, maar met hout kan hij ook aardig uit de voeten. Na vorig jaar een nieuw neusje gekregen te hebben kon de Lucky nu showen met een dubbele vloer en onzichtbare versterkingen op strategisch plaatsen. Inmiddels had ook Marten Niessink zich gemeld en bleek toekomstig Solozeiler Chris hetzelfde kapsel als zijn vader Jacques te hebben. De uitsel vlag bleef maar hangen (in tegenstelling tot klapperen) en om 1 uur kwam dan ook het verlossende woord: er zou op zondag niet gestart worden. Daarmee won Reggie dus, evenals vorig jaar, de BSR in de Soloklasse, met Claar op een zwaar bevochten twwede plek en op een ‘easy’ (zo zag het er tenminste uit) derde plek. Na de prijsuitreiking toog ieder naar huis en hebben de vier Braassem Marieholm Soloïsten de middgh nuttig besteed met het meten en vergelijken van zeilen, spinnakers, masthelling en – buiging en stagspanning.
Foto’s zijn hier te vinden: https://www.flickr.com/photos/125602962@N07/sets/72157652237482343
[eventresult=255]Peter van Santen
Solo 560 BiBee