Door de ogen van Peer van Agt

Door 25 mei 2018Nieuws

Peer van Agt is nieuw in de soloklasse en zal komend jaar met zijn splinternieuwe Winder het solo veld aanvullen. Vooraan wel te verstaan, want hij heeft als doel gesteld om kampioen te worden. Onder de noemer ‘Door de ogen van Peer’ siert Peer een paar keer per jaar het clubblad van zijn zeilvereniging met zijn zeilbelevenissen. Peer heeft nu zijn verslagen beschikbaar gesteld voor alle solozeilers. Lees hieronder ‘Door de ogen van Peer’.


Door de ogen van Peer van Agt, Seizoen 2007

Ja, zullen jullie wel denken, dat is lang geleden sinds we een publicatie van hem in clubblad hebben gezien. Zou ie dan alleen maar samen met Annette op die “OVERSTAGâ€ rondvaren, borrelen, eten en niet meer op een zeilend schip, boot of jacht te zien zijn. Wanneer is het trouwens een schip, boot of jacht. Wie het weet mag het zeggen. Wat ik ervan weet is dat je in het schip kan zitten of iemand in de boot kunt nemen. Maar je kunt toch ook iemand in het jacht ………… Zoals ik al aangaf, mijn kennis omtrent deze is te divers om te beschrijven. Omtrent het éérste betoog, niets is minder waar !!

Ron van Grinsven gaf aan dat zijn Pion groot onderhoud nodig had en verdween met boot en al in een dok. Een wereldklus zodat er in 2007 niet gezeild zou worden. Oké, ook dat moet z’n beloop hebben. Aangezien ik had afgesproken dat ik in 2006 en 2007 zou bemannen op dit schip was ik nu vrij om andere dingen te doen. En dat, misschien niet voor iedereen zichtbaar, heb ik zeker gedaan.

In januari van dit jaar belde Dave Doorenbosch (vroegere concurent uit de Int. Fireball Class en inmiddels zelf Solozeiler) mij of ik misschien wilde proefvaren in een Solo (éénmansboot, lengte 3,85 m, en int. Wedstrijdklasse). Het leek hem een zeer geschikte boot voor mij om in te zeilen daar deze veel overeenkomsten heeft met een Fireball. Hij zit in het bestuur van de klasse organisatie en is dus ook niet te beroerd om de Solo klasse te promoten. Mijn antwoord: “Natuurlijk, maar dan wel tijdens een serieuze wedstrijdâ€. Geen probleem, voor Dave geen zee te hoog om iets te regelen. Rob Janmaat, bakker van beroep, wilde zijn boot wel beschikbaar stellen tijdens de Pasen. Die bakkers is het veel te heet onder de voeten rond die tijd met paashazen bakken en mallen van kerstkransjes te vervormen om er vervolgens chocolade-eieren in te maken. En vergeet ook de paasbroden niet. Nee, bakkers hebben dan geen tijd, maar gelukkig z’n boot wel.

Ik schreef in voor de Eastern Regatta te Loosdrecht die op de KNVVL verzeild werd. Dat viel niets tegen !! De favoriet voor de Nations Cup, Andie Davies, wist ik zelfs een race achter me te houden en tijdens de andere races zat hij niet meer dan een minuut voor mij. Met een geleende boot, een seizoen oud zeil, en geen specifieke bootkennis van de Solo voelde een zevende totaalklassering in een veld van 24 boten als een mentale overwinning. Absoluut dik tevreden !! Maar hoe zou het gaan met materiaal naar eigen keuze ? Zou ik Andy kunnen verslaan in een totale wedstrijdserie ? Zou ik een kans kunnen maken op een Wereld Titel ? Het hoogst haalbare !! Mits fysiek oké, zou het in theorie moeten kunnen. Maar in de praktijk blijkt dat de theorie ook wel eens afwijkt van praktijk. Praktisch gezien dan. Het speelde allemaal door mijn hoofd. Toen Andy Davies in juni de de Nations Cup won en dus wereldkampioen Solo 2007 werd, wist ik het zeker. “DIT WORDT MIJN NIEUWE UITDAGING !!!! 2008 als gewenningsjaar en af en toe misschien een race winnen, om in 2009 toe te slaan met misschien een kans op de wereldtitel.

In 2008 kom ik aan de start met een nieuwe Engelse Winder Solo, voorzien van het beste materiaal wat er te krijgen is. Je mag nl. nooit een ander of je materiaal de schuld geven. Winnen of verliezen doe je alleen zelf. Voor wedstrijdzeilers zijn die zeggen:â€Ja, maar als…………….,dan had ik gewonnenâ€, heb ik een gouden tip: Stop ermee !!

Deze verslagen zijn pas volgend jaar te lezen onder de titel: “DOOR DE OGEN VAN PEERâ€. Sorry dat niet sneller kan. Ook ik kan pas verslag doen na het passeren van een gebeurtenis. Helderziendheid zat vroeger op school niet in mijn vakkenpakket, desondanks heb ik vaak een heldere kijk op dingen. In de tussentijd tot het zover is: Hardlopen, fitness, 8 kg afvallen, etc.

Een seizoen is lang en er gebeurd dus nog veel meer. Rond half juli belde Jaap Jongsma van zeilmakerij Molenaar (waar ik al jaren voor zeil, zoals jullie weten) of ik zin had om het IFKS, Friese afk. voor Open Friese Kampioenschappen Skûtsje, mee te varen als tacticus en trimmer op de boot van Siep Meyer uit Franeker in de A-klasse, begin augustus. Ach waarom niet. De gemiddelde skûtsje is 20 meter lang en wordt gevaren met 12 bemanningsleden. Max zeiloppervlak (grootzeil + fok) is 170 vierkante meter. Eerst even de LOI bellen voor een spoedcursus Fries. Nou nee, Wouter. De FOI heb ik nooit gevonden. Dan maar met een taalachterstand een inburgeringscursus, ik heb wel meer hindernissen overwonnen. Wat gaan die bakken hard, daar valt met een scherp jacht niet tegen te varen. De eerste wedstrijd ging perfect en leverde een éérste plaats op. De tweede dag was niet goed met een tiende plaats. Wat een luxe, er werd nl maar 1 race per dag verzeild die om 14:00 uur van start ging en voor 16:00 uur was afgelopen. Derde dag was weer oké met een tweede plaats. Vierde dag: Negende plaats (onder de maat), maar wel een protest gewonnen. Vijfde- + zesde dag wel goed gevaren qua bootsnelheid en inzet, doch we waren te gretig, wilden teveel goed maken en namen teveel risico, dus een paar keer een strafronde, hetgeen resulteerde in een klassering in het middenveld. Laatste dag was weer goed met een vierde plaats. Totaal klassement: 7. Had beter gekund. Met een totaalplaats van 4 of 5 had ik goed kunnen leven. Maar het positieve was dat we wisten waar het aan lag en hoe het de volgende keer beter moet. Ja, als team waren we wel tevreden en er komt dus een volgende keer. In 2008 IFKS-kampioen ? Moet kunnen !! De eerste drie plaatsen waren behaald met Molenaar zeilen, dus in Grou was er toch wel champagne.

Zo zie je maar dat je zonder eigen zeilboot, -schip, -jacht, what-ever, toch een aardig zeilseizoen kunt realiseren. En voor het seizoen 2008: Veel nieuwe uitdagingen !!




Door de ogen van Peer van Agt deel 2

Ja, plotseling nog een wedstrijd. Op 13 oktober te Ernewoude (frslnd) met valken. De deelnemers waren de bemanningsleden van de skutsje “De Jonge Jasperâ€ alwaar wij op wedstrijd zeilen met 12 personen. Dus nu tegen elkaar. Dit J.J. kampioenschap wordt al jaren lang verzeild en de beker is al door vele bemanningen gewonnen.

Zo kwam het dat wij op zaterdagochtend de dertiende om zes uur in de auto stapten richting Friesland. In Friesland heeft de trimmer en tacticus de status van “adviseurâ€. En een ieder heeft er dan ook ééntje aan boord. Wij ook. 1 oude bekende, onze hond Quintus. Maar die kon nog wel wat hulp gebruiken van een assistent genaamd Hodge, die een week eerder vanuit het asiel bij ons was komen wonen. Na 2 uur gereden te hebben werden we ter plaatse met koffie en koek ontvangen. Even bijpraten natuurlijk, lees Fries oefenen, over de laatste wedstrijd met de skutsje op Heeg waar we koeihard gevaren hadden en het weekend hadden afgesloten met een tweede plaats in een veld van 24 skutsjes. Maar nu in de valk, dat was heel wat anders !! Onze adviseurs Quintus en Hodge hadden, met hun honden zwemvest al aan, de keuken van de plaatselijke zeilclub al verkend. Onder een aantal lachwekkende opmerkingen kregen ze dan ook prompt de bijnaam “Baywatch en Baywatchâ€. Na de briefing gingen we het water op, elk bemanningslid van de Jonge Jasper in een valk met bemanning. Wij dus met z’n vieren, de Baywatchers, Annette en ik.
De eerste wedstrijd was een olympische baan die vier maal werd gevaren. We hadden een perfecte start en lagen meteen op kop. Quintus keek naar achter en liep mij bij het roer constant in de weg en Hodge keek overal waar hij niet kijken moest, lees in de weg lopen. Toch hebben wij deze koppositie niet meer afgegeven en eindigden als éérste.
De tweede race was een distance-race begon met een walstart. De laatste van de eerste race vertrok als eerste en de eerste, wij dus, als laatste. Tijdens deze race was het voor ons dan ook een echte inhaalrace. We haalde iedereen in op ééntje na en werden, als je even goed meerekent, tweede.
Daarna een uitgebreide lunch om weer op krachten te komen.
De derde en laatste race was weer gelijk aan de tweede, doch veel langer zodat de punten dubbel telden. Weer een flinke inhaalslag. Doch dit keer lukte het ons om iedereen in te halen zodat wij riant aan kop stonden met 5 punten, nummer 2 (Siep Meyer) had 15 punten en de derde (Froukje Meyer) had 16 punten. Wij konden dus zéér tevreden zijn en de Jonge Jasper Wisselbeker ging voor de éérste keer in al die jaren naar Brabant.
Na de prijsuitreiking een luxe BBQ. Want ook in Friesland heeft men verstand van het Bourgondische leven. Laat op de avond voldaan naar huis. En de beker, die staat prominent aanwezig in de kamer, waar ik er nog elke dag van geniet. Minimaal een jaar lang !!

Inmiddels kan ik al wel meer info geven over mijn nieuwe Solo. Naam: Dreum. Kleur: Baby-blauw. Zeilnummer: ?. Leverdatum: Maart 2008. De keuze voor een “Winderâ€ voor mij van zelf sprekend. Ik had reeds goede ervaringen in de Fireball-Klasse met dit Top-merk. Beslag: Harken. Maar toen kwam het: Welk merk zeil en mast ? Ik wist het niet !! Dan maar eens geïnformeerd bij de Engelse masten- en zeilmakers. Want 1 ding wist ik zeker, zonder mast en zeil gaat het niet lukken. Mijn gewicht zal aan het begin van het seizoen 2008 ongeveer 72 kg bedragen met een lengte van 1.71 meter. Dus uiteindelijk is de keuze gevallen op een Proctor C sleaved mast en een zojuist nieuw ontwikkeld zeil van North Sails hiervoor. Hier ga ik het dus het komende jaar mee doen. Bij Zeilmakerij Molenaar kunnen ze niet toveren en goed werk heeft tijd nodig. In 2008 zullen er in de windtunnel te ’s-Hertogenbosch, tezamen met die mannen uit Grou, nieuwe concepten ontwikkeld worden, om in 2009 “powered by Molenaarâ€ op de boot te kunnen zetten. Samen hebben we goede resultaten bereikt in het verleden (- geen garantie voor de toekomst).
See you op de Eastern Regatta te Loosdrecht.

Peer van Agt, toekomstig eigenaar Solo NED ? & bemanningslid Skûtsje “Jonge Jasperâ€.