Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Mark WildenbergDeelnemer
En Mijn favo:
1) sprint kampioenschap (beter dan dat heb ik niet gezeild)
2) spring cup – echte topper met groot water, brakeboer en mooi comite
3) trainingsweek sneek: Zooo veel geleerd
Mark WildenbergDeelnemerhey pim, tof dat je de tijd neemt om te reageren. Eén van de aanleidingen voor mij om dit stuk te schrijven was omdat wij de zaterdag over het zeil en de tuning guide hebben staan praten. Mooi om te lezen hoe jij het ervaren hebt en hoe je kans hebt gezien om al die factoren waar wij solo zeilers mee worstelen (mast, zwaard, zeil, romp ) hebt kunnen samenvoegen tot iets waarmee je een kampioenschap kunt winnen. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat je met de mindere wind van de zondag niet zover zou komen. Petje af.
+1 voor de tactiek. Hoe goed je bootsnelheid ook is, niets zeilt je zover naar achteren als een verkeerde keuze ????
Mark WildenbergDeelnemerVan: HD Sails
Verzonden: donderdag 27 september 2018 16:11
Aan: mark@teamwildenberg.nl
Onderwerp: Re: Dutch Soloclass – Article on the HD Max Gold sailHi Mark,
Thanks for the email and your efforts writing a detailed article about how you progressed with our HD Solo sail.
I’m not sure what you mean when you say our sail is not standard. I’m not sure what a standard solo sail is.
When we first set out to design our Maxx Solo Sail we wanted something that could produce more power off wind, as we felt this was an area where the most gains could be made. The set up of the Solo rig means that downwind it is hard to keep the mast straight and generate power. When applying kicker off wind we see too much sideways mast bend at around half height which then depowers the sail. It is always a difficult compromise with all single handers to create a sail that will get you up and downwind quickly and perform well across the wind range.
With the Maxx sail we believe we have found a sail that works in a wider range of conditions compared to other designs.The Maxx sail has more shape in the seams than our radial sail, it has been built with very straight exits in the seams so that it can be sheeted hard in light airs. This also helps to flatten the entry (which helps with pointing). It does require putting the traveller down further to keep the leech open and develop more power. The extra shape in the seams means that the sail can develop more power downwind.
The Maxx Finn laminate that we use and the cross-cut panel layout create a sail with more range and control, which has allowed us to create a more powerful sail for downwind that can be flattened and adjusted easily upwind.
The Maxx laminate provides a very stable leech much like a radial sail however there is less yarn in the kicker load direction which helps the sail flatten quickly when needed, it also has yarn to give greater support for the cunningham loads.As you have found out in the medium airs the sail produces good power and pointing upwind. The traveller is sailed 50mm off the centre line to put the boom just inside the back corner, very little kicker is used to keep the mast straight and generate maximum power.
With the heavier airs the sail can be setup with more twist (this gives a much more forgiving steering groove), the traveller needs to be centred and the kicker/Cunningham to be adjusted so that boat feels balanced and tracks in a straight line with a little amount of wether helm. If the sail is setup correctly the boom should just sit on the back corner and a small amount of mainsheet used to trim and keep the boat flat.
With regard to our tuning guide it is a basic brief setup guide to get started. All sailors sail slightly different and each boat/mast can be slightly different which means the sailor will need to refine their setup. We do offer help and advice as much as we can for the customer and it’s usually just a case of picking up the telephone or a quick email.
Thanks again for choosing HD Sails;
All the best
Andy & JimMark WildenbergDeelnemerEcht super tof om met iedereen van gedachten te wisselen. Dank je Henk! Vandaag ook nog met de Houtskool cup met diverse mannen zitten praten, echt cool. Ik heb ondertussen ook een reactie van de Andy Davis, die zal ik hieronder plaatsen. Hij bevestigd het verhaal gelukkig :-). Wel zitten er wat nuances en nog wat uitleg in.
Mark WildenbergDeelnemerThnx! heeft ook wel een paar avondjes gekost om alles op een rij te krijgen.
Die video van Guy had ik nog niet gezien. Goeie aanvulling, ik weet niet hoe licht het weer is bij Guy. Als ik wat meer druk heb (medium) dan gaat de neerhouder losser (tot helemaal los) en de schoot verder aan. Dan gaat ook de traveller los. Maar dit is een configuratie waar ik pas tijdens het ONK over ben gaan nadenken. Weet nog niet zeker hoe dat gaat uitpakken. Die traveller is pas recent een aandachtspunt geworden 🙂
Gelukkig (denk ik) bevestigt Guy mijn verhaal! Ben het met je eens dat het gewicht een grote factor is. De manier van trimmen zal hetzelfde zijn, maar de momenten en de spanning waarmee je vaart zal verschillen.
Tof dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Denk dat ik er bijna ben en me naar het bewust bekwaam quadrant mag begeven 🙂
Mark WildenbergDeelnemerDe foto’s van de sluitingswedstrijden op Sneek staan online
https://www.kws-sneek.nl/wedstrijden-4/2018/sluitingswedstrijden.htm?steID=6&itmID=18424&img=81437
Hier kan je ze eventueel bestellen: http://eize.nl/
Mark WildenbergDeelnemerNet ingeschreven, zag dat ik nog ruim voor de sluiting was 🙂 (3 uur, hahaha)
Mark WildenbergDeelnemeralvast wat voorbereidingsmateriaal voor het onk
Mark WildenbergDeelnemerik ben er klaar voor ????
-
AuteurBerichten