Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Mark Wildenberg 2 maanden, 2 weken geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #3030

    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    Voor de druilerige zonder heb ik zojuist een artikel geplaatst over mijn ervaringen met het HD zeil. Mocht ik nou onzin vertellen, laat het me dan even weten :-). Aanvullingen, Discussie of vragen hoor ik ook graag. Hieronder de mogelijkheid om te reageren.

    https://soloklasse.nl/learning-to-love-it-my-hd-max-gold-sail/

    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Mark Wildenberg.
    #3045
    Hedser Dijkstra
    Hedser Dijkstra
    Bijdrager

    Mark bedankt voor dit mooie semi-wetenschappelijk artikel. Leuk om te lezen en heeft ook mijn ogen geopend! Zelf vaar ik ook met dezelfde configuratie als jij dat doet, Boon build bij Ovington met D+ en HD- Max-Gold. Alleen en dat is een niet onbelangrijke factor, fysiek gezien hebben we een totaal andere configuratie! Ik denk dat dat zomaar minimaal 25 kg in mijn nadeel is!  Dat maakt nogal wat uit bij licht weer en de beoordeling van het zeil!

    Vaak hoor ik van anderen wat een diep zeil! Jazeker het is een theezakje waar behoorlijk aan getrokken moet worden. Ook dat het een aan-uit zeil is. Dat laatste is zeker waar. Bij harde wind heb ik de aan knop gevonden! Je gaat het pas zien als je het door hebt (bewust bekwaam volgens Cruijff) dat zag ik pas bij de laatste wedstrijden in Garda! Vooral bij  de allerlaatste pot (bft 5-6) ging ik aan de wind zeer snel. Mijn gewicht was nu zeker ook  in het voordeel. Voor de wind verloor ik weer wel erg veel en het is voor mij nog steeds een puntje bij lichte, gemiddelde of harde wind waar ik aan moet werken in deze configuratie (materieel en fysiek gezien). Voordewind was in Garda eigenlijk wel makkelijk, de vlagen en de  golven, waren constant maar durven binnen de wind te zeilen bij bft 6 is een andere zaak. Ik was bewust angstig!

    Nog een opmerking /aanvulling over de positie van de overloop:

    Tuining guide:
    Light airs: Centre of traveller car is 230mm out
    Medium airs:Centre of traveller is 180mm out

    Kijk ook naar de video gemaakt bij de laatste Solo Nationals Championship over Guy Maygar en HD sails.

    https://www.youtube.com/watch?v=g4InJDGs1UY

    Naast veel schootspanning,  en overloop behoorlijk uit ( ik vind 23 cm erg veel ) en daarnaast ook nog neerhouder moet het theezakje in vorm gebracht worden. Ik hoop nu ook de aan knop te vinden voor lichte en gemiddelde wind. En ja dan begint het steeds meer op stagloos zeilen te lijken. Kijk het Max Gold zeil komt niet voor niets uit het brein van ook meervoudig wereldkampioen OK-jol Jim Hunt!

     

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door Hedser Dijkstra Hedser Dijkstra.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door Hedser Dijkstra Hedser Dijkstra.
    #3048

    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    Thnx! heeft ook wel een paar avondjes gekost om alles op een rij te krijgen.

    Die video van Guy had ik nog niet gezien. Goeie aanvulling, ik weet niet hoe licht het weer is bij Guy. Als ik wat meer druk heb (medium) dan gaat de neerhouder losser (tot helemaal los) en de schoot verder aan. Dan gaat ook de traveller los. Maar dit is een configuratie waar ik pas tijdens het ONK over ben gaan nadenken. Weet nog niet zeker hoe dat gaat uitpakken. Die traveller is pas recent een aandachtspunt geworden 🙂

    Gelukkig (denk ik) bevestigt Guy mijn verhaal! Ben het met je eens dat het gewicht een grote factor is. De manier van trimmen zal hetzelfde zijn, maar de momenten en de spanning waarmee je vaart zal verschillen.

    Tof dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Denk dat ik er bijna ben en me naar het bewust bekwaam quadrant mag begeven 🙂

     

    #3049
    Henk Scholte
    Henk Scholte
    Bijdrager

    Ik heb al even contact gehad met Mark via Whatsapp en mijn bevindingen met hem doorgenomen. Ook ik heb moeite met het HD zeil. Toch vind ik het een mooi zeil, omdat ik nogal de neiging had mijn andere zeil (North ST 2K) te dicht te trekken. Met de HD kan dat bijna niet. Soms ga je best hard, soms ook niet. Maar waarom…. Het verhaal van Mark vind ik erg duidelijk. Ik dacht eerlijk gezegd veel te weinig over de zeiltrim na en dat doe ik zeker na dit verhaal steeds meer. Het vreemde vond ik dat ik soms erg hard ging bij een stevig windje. Ook trok ik tijdens een wedstrijd je halve wind zomaar een paar boten voorbij. Het andere moment moest ik moeite doen dezelfde boten bij te houden. Ook aan de (stevige) wind ging ik soms erg hard, en bij lichte wind was ik dan weer niet vooruit te branden.

    Terugdenkende aan deze wedstrijden/trainingen, omstandigheden en zeiltrim blijkt dat ik op die momenten de neerhouder flink had doorgehaald en de overloop ver uit het midden. Cunningham gebruik ik ook bij een stevige bries bijna nooit, maar dat zal ik ook meer gaan doen. Vooral bij licht weer heb ik problemen, en het is me nu duidelijk waar dat vandaan komt. Ik zat me al te ergeren aan die dikke kreukel van de halshoek naar boven (theezakje) welke alleen weg ging door het aantrekken van de neerhouder. Nu snap ik dat dat juist de bedoeling is.

    Overigens heb ik een andere configuratie dan Mark en Hedser (M7 mast ipv D+), en de lichaamsconfiguratie is ook wat anders :-). Vanavond met de training e.e.a. uitproberen, moderate wind voorspeld.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door Henk Scholte Henk Scholte.
    #3055

    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    Echt super tof om met iedereen van gedachten te wisselen. Dank je Henk! Vandaag ook nog met de Houtskool cup met diverse mannen zitten praten, echt cool. Ik heb ondertussen ook een reactie van de Andy Davis, die zal ik hieronder plaatsen. Hij bevestigd het verhaal gelukkig :-). Wel zitten er wat nuances en nog wat uitleg in.

    #3056

    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    Van: HD Sails
    Verzonden: donderdag 27 september 2018 16:11
    Aan: mark@teamwildenberg.nl
    Onderwerp: Re: Dutch Soloclass – Article on the HD Max Gold sail

    Hi Mark,

    Thanks for the email and your efforts writing a detailed article about how you progressed with our HD Solo sail.

    I’m not sure what you mean when you say our sail is not standard. I’m not sure what a standard solo sail is.

    When we first set out to design our Maxx Solo Sail we wanted something that could produce more power off wind, as we felt this was an area where the most gains could be made. The set up of the Solo rig means that downwind it is hard to keep the mast straight and generate power. When applying kicker off wind we see too much sideways mast bend at around half height which then depowers the sail. It is always a difficult compromise with all single handers to create a sail that will get you up and downwind quickly and perform well across the wind range.
    With the Maxx sail we believe we have found a sail that works in a wider range of conditions compared to other designs.

    The Maxx sail has more shape in the seams than our radial sail, it has been built with very straight exits in the seams so that it can be sheeted hard in light airs. This also helps to flatten the entry (which helps with pointing). It does require putting the traveller down further to keep the leech open and develop more power. The extra shape in the seams means that the sail can develop more power downwind.

    The Maxx Finn laminate that we use and the cross-cut panel layout create a sail with more range and control, which has allowed us to create a more powerful sail for downwind that can be flattened and adjusted easily upwind.
    The Maxx laminate provides a very stable leech much like a radial sail however there is less yarn in the kicker load direction which helps the sail flatten quickly when needed, it also has yarn to give greater support for the cunningham loads.

    As you have found out in the medium airs the sail produces good power and pointing upwind. The traveller is sailed 50mm off the centre line to put the boom just inside the back corner, very little kicker is used to keep the mast straight and generate maximum power.

    With the heavier airs the sail can be setup with more twist (this gives a much more forgiving steering groove), the traveller needs to be centred and the kicker/Cunningham to be adjusted so that boat feels balanced and tracks in a straight line with a little amount of wether helm. If the sail is setup correctly the boom should just sit on the back corner and a small amount of mainsheet used to trim and keep the boat flat.

    With regard to our tuning guide it is a basic brief setup guide to get started. All sailors sail slightly different and each boat/mast can be slightly different which means the sailor will need to refine their setup. We do offer help and advice as much as we can for the customer and it’s usually just a case of picking up the telephone or a quick email.

    Thanks again for choosing HD Sails;
    All the best
    Andy & Jim

    #3057

    Pim van Vugt
    Bijdrager

    Hallo allemaal,

    Met heel veel toeval kwam ik dit tegen, omdat ik het leuk vind om over zeilen te praten, veeeeeel geleerd heb over de solo en omdat ik het leuk vond om naar dit zeil te kijken. Dacht ik, laat ik eens reageren.

    Voor mij was alles nieuw, dat voorop, ik heb heel lang laser gevaren en allerlei andere openboten, maar dit was even andere koek qua bootsnelheid. Als ik moet zeggen waar de winst van het ONK van kwam is het belangrijk om te onthouden dat het van strategie kwam en situaties met andere boten winnen. Maar des ondanks waren er enorme leerpunten over de boot.

    Dag 1 (veel wind)

    Ik had OK resultaat gevaren, strategie was redelijk simpel, starts waren redelijk/goed.

    *Adw had ik het onderlijk en neerhouder max strak (mijn boot) en ben ik gaan spelen met de cunningham, kon het zeil goed openen en kon mijn energie kwijt op de boot om hem vooruit te werken. Ik voelde mij 40% van de tijd gelijk met pete, wat deze dag meteen opviel was dat ik moeite had met de luwtes, ik vierde meteen cunningham, maar dat leek niet voldoende. Ik was blij met een open achterlijk in de wind maar in de luwtes kwam hij niet terug.

    -leerpunt adw was de zwaardstand, als je dat niet goed heb ben je sowiezo nergens, dus omdat ik daar NIKS van wist en er geen markeringen op stonden heb ik vooral veel geprobeerd. Een scheef zwaard leek snel maar veranderingen van 5cm waren enorm (denk dat roerdruk een idicatie geeft).

    *Vdw was goed, ik voelde me echt snel in de death downwind rakken.

    Dag 2 (gem/veel wind)

    Strategie was redelijk simpel, starten was oke, met de snelheid kon ik niet meekomen.

    *Adw ging pete gewoon te hard en wat ik de hele dag zag was een prachtig zeil op zijn boot. Dat wat ik daar zag wilde ik. Ik heb het geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Het achterlijk was ALTIJD open, ik heb geprobeerd hem dicht te trekken met de neerhouder, maar dan was het zeil enorm vlak, ik heb zitten spelen met het onderlijk om dat te compenseren maar ik was het even kwijt en niet tevreden. Daarom heb ik na het zeilen wat info verzameld bij andere zeilers en de tuning guide.

    *De vdw snelheid was alweer goed, daar voelde ik mij erg comfortabel.

    Dag 3 (weinig/gem wind)

    Strategie gebeurde genoeg, starten was OK en dit was de eerste keer dat ik mee deed qua snelheid.

    *ADW begon erg licht en ben ik begonnen met de overloop, dat werkte. Hiermee bedoel ik dat ik het achterlijk dicht hou met mijn schoot, daar regel ik de twist mee, zo zie ik het. Mijn onderlijk had ik een stuk losser dan ik gewend was om 2 redenen (ik kwam eracht dat ik met een mast (C-sleeve) voer die erg flexibel is dus het zeil is nog sneller vlak dan dat je wilt. En ik miste hoogte en de tuning guide vertelde dat als je hoogte mist je het vooral daaruit moet halen.) Dat geprobeerd en dat voelde goed. Omdat ik geen heerhouder vaar, moet ik wat met de overloop doen en daar kwam ik tot de conclusie dat ik de giek aan binnenkant van de kuiprand zet voor een hoge lijn en aan de buitenkant voor een snelle lage lijn. Tijdens het zeilen speelde ik hele kleine beetje met de schoot om dus de twist aan te passen aan de hoeveelheid wind er was en dat combineren met mijn gewicht (langzaam naar buiten en schoot aan). In ieder geval dat was voor mij, mijn stand 1, maar de wind nam af en toe iets toe en toen moesten we naar stand 2, wat dus voor mij inhoud: overloop naar het midden, neerhouder aan, zwaard omhoog!!!!, En de vlagen opvangen met de schoot. Wat mij hier enorm echt enorm opviel was de kleine hoeveelheden schoot die je moet verwerken, vanuit de laser ben ik anders gewend. Ik kwam erachter dat je schoot vieren tot buitenkant kuiprand of aantrekken tot binnekant kuiprand alles deed. Ik hield nu de hoogte, als ik de schoot vierde maar kon hem wel accelereren in de vlaag. Dat en samen met duidelijk schakelen tussen de twee stande, maakte het voor mij opeens voelen alsof ik voor het eerst snel was, eindelijk had ik momenten waar ik puur op snelheid, afstand/plekken kon winnen op mijn concurrentie.

    *VDW misschien komt het door het zeil, maar ik geloof vooral in de techniek (daar kunnen we nog wel wat dagen over doorpraten, dus laten we dat maar niet doen, in ieder geval leek mijn setup en style van varen erg anders dan de rest van het veld) maar ik voelde mij hier erg snel. Wat ik wel moet toegeven dat het vanaf moment 1 dot weekend goed voelde en dat kan natuurlijk komen doordat het zeil daar wel aan mee werkt zoals de zeilmakers zeggen, wie weet.

    De solo is een prachtige boot om met alle verschillende aspecten van de boot bezig te zijn, maar dus ook erg intressant om je materiaal te kiezen. Wat voor mij misschien wel het allerbelangrijkste is van de mail van de zeilmakers, is dat het materiaal moet passen bij de manier van zeilen van de persoon. In mijn ogen is er niet het beste spul voor ieder en wat ik dus merkte op dag 2 was dat de setup waar ik in voer, niet voor mij bestemd was. Ik hou van een dicht achterlijk met veel neerhouder maar nogsteeds wat diepte, die pas gaat openen en vlak worden als ik echt hard aan de cunningham ga trekken. Ik wil mij overpowered voelen, zodat ik er tegenaan kan werken. Dat was dit niet, maar het kan voor iemand anders enorm goed werken, het twee na belangrijskte van het evenement was dat ik het zeil ben proberen te gaan begrijpen en niet verder aan gaan ergeren. Het belangrijkste op de braassem was natuurlijk gewoon de keuzes die je maakte.

    Groeten,

     

    Pim

     

     

    #3058

    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    hey pim, tof dat je de tijd neemt om te reageren. Eén van de aanleidingen voor mij om dit stuk te schrijven was omdat wij de zaterdag over het zeil en de tuning guide hebben staan praten. Mooi om te lezen hoe jij het ervaren hebt en hoe je kans hebt gezien om al die factoren waar wij solo zeilers mee worstelen (mast, zwaard, zeil, romp ) hebt kunnen samenvoegen tot iets waarmee je een kampioenschap kunt winnen. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat je met de mindere wind van de zondag niet zover zou komen. Petje af.

    +1 voor de tactiek. Hoe goed je bootsnelheid ook is,  niets zeilt je zover naar achteren als een verkeerde keuze 😀

     

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.