#3568
Peter Jansen
Deelnemer

Interessante ontwikkeling. Er zijn in de UK diverse klassen die over zijn gegaan van alu naar carbon. Wellicht is daar info van te krijgen wat de effecten zijn geweest. Jim Hunt of Charley weten dat wellicht van bijv. de Phantom.

De carbon mast biedt wel goede mogelijkheden om de klasse up to date te houden.

1. Betaalbaarheid is belangrijk om te zorgen dat alle wedstrijdzeilers over kunnen stappen.

2. Komen er meerdere aanbieders of wordt het een monopolie?

3. Wat betekent het voor je huidige zeilen? Een stijvere ondermast betekent een aanpassing van het zeil. Het totaalplaatje van mast, giek en aangepast zeil is de investering die je moet willen doen.

4. Risicoanalyse is wel gewenst, bijv door een enquête onder alle solozeilers in NL en UK.  Het effect kan zijn dat  zeilers wellicht dan willen overstappen naar een andere klasse.

5. Een overgangsperiode van ten minste 2 jaar lijkt mij gewenst zodat zeilers er rekening mee kunnen houden. Hoe kijken anderen daar tegen aan.

6. Op korte termijn moet er een goed communicatieplan liggen om in samenwerking met de UK het traject, informatie, beslismomenten en communicatie goed voorbereid te hebben.

Peter