Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Arnold Jippes 2 weken, 6 dagen geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #3507
    Marc Dieben
    Marc Dieben
    Sleutelbeheerder

    Namens het bestuur van de NSO wil ik hierbij de discussie starten over de mogelijke invoering van een carbon mast in onze klasse voorschriften. Voor meer informatie verwijs ik jullie naar dit bericht

    Om al een klein voorzetje te geven aan de discussie hebben we Jan gevraagd om de voor- en nadelen van een carbonmast eens op rijtje te zetten. Jan ziet de volgende na- en voordelen:

    Nadelen

    • Prijs is ca 30% hoger dan aluminum
    • Zal in de transitie periode kunnen leiden tot een verschil met degenen die nog een Alu mast hebben.  Is nu zelfs nog met zeilers die een oude mast hebben

    Voordelen

    • De te maken mast is deelbaar dus makkelijker te vervoeren
    • Zeker voor de mensen die elektrisch gaan rijden gaat dat zeker in de actieradius schelen en we rijden eindelijk binnen de wet want lading mag niet voor de kogel uitsteken en dat is bij een mast altijd zo. Als we dit volgens de wet zouden doen steek de mast bijna 2,5 meter achter de boot uit. boven 1,1 meter uit steken is een markeringsbord verplicht.
    • Zeilen zijn makkelijker te maken
    • Alu mast buigt tussen stagen en dek veel, en vooral opzij, te veel zodat er in het zeilontwerp veel bolling voorin gemaakt moet worden wat er voor zorgt dat het zeil eigenlijk maar op één stand goed zeilt.
    • Door de verschillende top’s wordt de klasse toegankelijker voor meerdere gewichtsklasse.
    • Zou uiteindelijk kunnen gaan bijdragen tot groei van de klasse.
    • Bij een gebroken mast hoeft maar één deel vervangen te worden.
    • Mast is lichter en gewicht zit onderin, test mast is ongeveer 5,7 kg. Hierdoor kan de boot makkelijker recht varen en de boot slaat minder snel door, mast is boven in bijna dicht dus er loopt nagenoeg geen water in.
    • Aluminium masten worden steeds duurder, daarnaast is het aanbod van fabrikanten ook beperkt.
    • Aktie – reactie van Carbon.Door de actie – reactie zal de boot op golven bot makkelijker zeilen zodat ook de lichtere mensen mee kunnen op de golven. Ook bij vlagen krijg je hierdoor een betere versnelling.
    #3515
    Avatar
    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    Mooie actie! Weten jullie hoe het met de duurzaamheid en het onderhoud zit? Een aluminium mast is redelijk makkelijk te controleren op de staat. Als hij krom is, is hij niet meer goed en als hij vaal wordt is hij oud, maar nog steeds goed. Scheurtjes en vermoeiing zijn makkelijk te herkennen. Bij carbon werkt dat anders. Erg uv gevoelig en moeilijk te inspecteren. Volgens mij kan hij niet krom, maar breukjes en andere veroudering zijn niet te zien.

    Hebben jullie enig idee wat je aan onderhoud moet doen en wat de verwachte levensduur is? Ik neem aan korter als een alu mast.

    #3565
    Avatar
    Jan Arends
    Bijdrager

    beste zeilers

    ik heb met de bouwer afgesproken om de vragen die jullie hebben te beantwoorden.
    dus als jullie hier al jullie vragen willen omschrijven kan ik daar in 1 x de antwoorden op geven.

    #3568
    Peter Jansen
    Peter Jansen
    Bijdrager

    Interessante ontwikkeling. Er zijn in de UK diverse klassen die over zijn gegaan van alu naar carbon. Wellicht is daar info van te krijgen wat de effecten zijn geweest. Jim Hunt of Charley weten dat wellicht van bijv. de Phantom.

    De carbon mast biedt wel goede mogelijkheden om de klasse up to date te houden.

    1. Betaalbaarheid is belangrijk om te zorgen dat alle wedstrijdzeilers over kunnen stappen.

    2. Komen er meerdere aanbieders of wordt het een monopolie?

    3. Wat betekent het voor je huidige zeilen? Een stijvere ondermast betekent een aanpassing van het zeil. Het totaalplaatje van mast, giek en aangepast zeil is de investering die je moet willen doen.

    4. Risicoanalyse is wel gewenst, bijv door een enquête onder alle solozeilers in NL en UK.  Het effect kan zijn dat  zeilers wellicht dan willen overstappen naar een andere klasse.

    5. Een overgangsperiode van ten minste 2 jaar lijkt mij gewenst zodat zeilers er rekening mee kunnen houden. Hoe kijken anderen daar tegen aan.

    6. Op korte termijn moet er een goed communicatieplan liggen om in samenwerking met de UK het traject, informatie, beslismomenten en communicatie goed voorbereid te hebben.

    Peter

    #3616
    Henk Scholte
    Henk Scholte
    Bijdrager

     

     

     

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Henk Scholte Henk Scholte.
    #3621
    Avatar
    Jan van der Meer
    Bijdrager

    Dit weekend bij de Zomerwedstrijden op het Sneekermeer hebben we erg leuk gezeild, maar ook eens gediscussieerd over de nieuwe ontwikkeling, opgestart door Jan Arends, de carbonmast.

    Mijn mening in dit verhaal draait om het feit dat deze carbon mast erg weinig wordt getest en in de wedstrijden eigenlijk niet wordt gebruikt. Reden is in mijn ogen de -in principe uitstekende- regel van het bestuur, dat als iemand deze in de wedstrijd gebruikt, deze wedstrijd niet mag meetellen. Dit met als uitgangspunt van eenheid van de boten.
    Nu is het dus zo dat hij/zij mag in een wedstrijd met deze mast zeilen, maar moet zich uit de uitslag laten schrappen of niet finishen.

    Dit wil niemand, daarvoor zeil je niet. De regel werkt dus hier in het nadeel.

    Het gevolg is, de mast wordt dus bijna niet getest. Deze Carbonmast is voor onze klasse een nieuwe ontwikkeling. Echter in veel andere klassen al een normale zaak. In mijn ogen is het een kwestie van tijd, het komt, net zoals de houten romp doorontwikkeld is in polyester en epoxy, de houten mast naar aluminium en het dacron zeil naar laminaat ook nieuwe ontwikkelingen waren.
    Hoe die ontwikkelingen in de regelgeving en het testen van het materiaal naar standaardwaarden en normen vroeger zijn verlopen is bij mij niet bekend, echter ze zijn allemaal nu wel ‘gewoon’. Ik denk ook dat we niet terug moeten kijken hoe die ontwikkelingen toen zijn verlopen, we leven nu. Misschien is het over een paar jaar wel zo dat de verschillen zo klein zijn dat er én aluminium masten én carbon masten gebruikt worden.

    Is de carbon mast nú sneller?
    In de toekomst vast wel, gewicht is minder, stijfheid en buiging anders, actie is anders, de top is dunner en zeilen zullen voor deze mast speciaal gemaakt moeten worden.
    In de toekomst zullen we er vast meer uit kunnen halen dan nu. Maar nu, mocht je hem een dag uitproberen, naar mijn mening, zeer waarschijnlijk nog niet. In het verhaal van sneller zeilen zijn er nl. veel factoren die meespelen: kundigheid, conditie, gewicht van de zeiler, gehele trimsetup van de boot maar ook bijv. windsnelheid en natuurlijk zeer belangrijk, een goed of slecht rak.
    Bovendien hebben we volgens mij nu nog niet één perfect passend zeil qua snit.

    Is een zeiler die die mast probeert direct sneller?
    Niemand die dat denk ik, met zekerheid met ‘ja’ kan beantwoorden, simpelweg omdat naast die bovenliggende factoren je gewoon aan deze moet wennen en is dat mogelijk in één dag? Oké, je kunt geluk hebben of misschien ben je zo goed dat je ook dan wint. Een zeiler kan er misschien een wedstrijd mee winnen, maar misschien had hij diezelfde wedstrijd met zijn oude vertrouwde aluminium mast ook gewonnen.

    Ik vind dat, als we op het einde van dit zeilseizoen een eerlijke en duidelijke mening willen geven over deze mast, we er zoveel als mogelijk is, mee moeten zeilen, en wel in wedstrijden. Geen gedoe van niet finishen of uit de uitslag halen, gewoon meedoen.
    Mijn voorstel is gewoon, iedereen die het wil mag hem in overleg met Jan Arends 1 wedstrijddag gebruiken. Dit zal dus max. 2-3 wedstrijden zijn, voor de meesten van ons waarschijnlijk niet genoeg om sneller te zijn maar wel om eens te voelen hoe dit zeilt. Iedereen dezelfde kansen en mocht je winnen: top!

    Het argument van het bestuur is een logisch argument, men doet niets verkeerd. We hebben allemaal als uitgangspunt dat we eerlijk zeilen en we willen gelijk en gelijkwaardig materiaal. Dit is een waardevol en logisch uitgangspunt wat altijd moet gelden. Echter, we doen helemaal niets verkeerd als we deze gelegenheid van 1 wedstrijddag die mast gebruiken zonder de uitslag te schrappen, dit seizoen toepassen. Dan kunnen we er aan het einde van het seizoen tenminste over praten !

    Jan

    #3630
    Avatar
    Arnold Jippes
    Bijdrager

    Vooralsnog ben ik zeer tevreden over de testresultaten tot nu. Ik zie namelijk geen verschil in snelheid. Met de carbonmast is men in mijn ogen niet waarneembaar sneller en is de mast gelukkig niet slechter dan aluminium.

    Wel biedt de mast practische voordelen, hij is bijvoorbeeld deelbaar waardoor vervoer makkelijker wordt. Daarnaast zou je de ondermast met verschillende  masttoppen kunnen combineren net als er nu weleens gevaren wordt met een ander zeil. De toegankelijkheid van de klasse wordt daarmee mijns inziens vergroot.

    Alleen als  blijkt de mast leidt tot meetbaar betere zeilprestaties wordt het een lastige keuze voor de klasse.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.