Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Peter Jansen Peter Jansen 2 weken, 2 dagen geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #3507
    Marc Dieben
    Marc Dieben
    Sleutelbeheerder

    Namens het bestuur van de NSO wil ik hierbij de discussie starten over de mogelijke invoering van een carbon mast in onze klasse voorschriften. Voor meer informatie verwijs ik jullie naar dit bericht

    Om al een klein voorzetje te geven aan de discussie hebben we Jan gevraagd om de voor- en nadelen van een carbonmast eens op rijtje te zetten. Jan ziet de volgende na- en voordelen:

    Nadelen

    • Prijs is ca 30% hoger dan aluminum
    • Zal in de transitie periode kunnen leiden tot een verschil met degenen die nog een Alu mast hebben.  Is nu zelfs nog met zeilers die een oude mast hebben

    Voordelen

    • De te maken mast is deelbaar dus makkelijker te vervoeren
    • Zeker voor de mensen die elektrisch gaan rijden gaat dat zeker in de actieradius schelen en we rijden eindelijk binnen de wet want lading mag niet voor de kogel uitsteken en dat is bij een mast altijd zo. Als we dit volgens de wet zouden doen steek de mast bijna 2,5 meter achter de boot uit. boven 1,1 meter uit steken is een markeringsbord verplicht.
    • Zeilen zijn makkelijker te maken
    • Alu mast buigt tussen stagen en dek veel, en vooral opzij, te veel zodat er in het zeilontwerp veel bolling voorin gemaakt moet worden wat er voor zorgt dat het zeil eigenlijk maar op één stand goed zeilt.
    • Door de verschillende top’s wordt de klasse toegankelijker voor meerdere gewichtsklasse.
    • Zou uiteindelijk kunnen gaan bijdragen tot groei van de klasse.
    • Bij een gebroken mast hoeft maar één deel vervangen te worden.
    • Mast is lichter en gewicht zit onderin, test mast is ongeveer 5,7 kg. Hierdoor kan de boot makkelijker recht varen en de boot slaat minder snel door, mast is boven in bijna dicht dus er loopt nagenoeg geen water in.
    • Aluminium masten worden steeds duurder, daarnaast is het aanbod van fabrikanten ook beperkt.
    • Aktie – reactie van Carbon.Door de actie – reactie zal de boot op golven bot makkelijker zeilen zodat ook de lichtere mensen mee kunnen op de golven. Ook bij vlagen krijg je hierdoor een betere versnelling.
    #3515
    Avatar
    Mark Wildenberg
    Sleutelbeheerder

    Mooie actie! Weten jullie hoe het met de duurzaamheid en het onderhoud zit? Een aluminium mast is redelijk makkelijk te controleren op de staat. Als hij krom is, is hij niet meer goed en als hij vaal wordt is hij oud, maar nog steeds goed. Scheurtjes en vermoeiing zijn makkelijk te herkennen. Bij carbon werkt dat anders. Erg uv gevoelig en moeilijk te inspecteren. Volgens mij kan hij niet krom, maar breukjes en andere veroudering zijn niet te zien.

    Hebben jullie enig idee wat je aan onderhoud moet doen en wat de verwachte levensduur is? Ik neem aan korter als een alu mast.

    #3565
    Avatar
    Jan Arends
    Bijdrager

    beste zeilers

    ik heb met de bouwer afgesproken om de vragen die jullie hebben te beantwoorden.
    dus als jullie hier al jullie vragen willen omschrijven kan ik daar in 1 x de antwoorden op geven.

    #3568
    Peter Jansen
    Peter Jansen
    Bijdrager

    Interessante ontwikkeling. Er zijn in de UK diverse klassen die over zijn gegaan van alu naar carbon. Wellicht is daar info van te krijgen wat de effecten zijn geweest. Jim Hunt of Charley weten dat wellicht van bijv. de Phantom.

    De carbon mast biedt wel goede mogelijkheden om de klasse up to date te houden.

    1. Betaalbaarheid is belangrijk om te zorgen dat alle wedstrijdzeilers over kunnen stappen.

    2. Komen er meerdere aanbieders of wordt het een monopolie?

    3. Wat betekent het voor je huidige zeilen? Een stijvere ondermast betekent een aanpassing van het zeil. Het totaalplaatje van mast, giek en aangepast zeil is de investering die je moet willen doen.

    4. Risicoanalyse is wel gewenst, bijv door een enquête onder alle solozeilers in NL en UK.  Het effect kan zijn dat  zeilers wellicht dan willen overstappen naar een andere klasse.

    5. Een overgangsperiode van ten minste 2 jaar lijkt mij gewenst zodat zeilers er rekening mee kunnen houden. Hoe kijken anderen daar tegen aan.

    6. Op korte termijn moet er een goed communicatieplan liggen om in samenwerking met de UK het traject, informatie, beslismomenten en communicatie goed voorbereid te hebben.

    Peter

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.