Dit weekend bij de Zomerwedstrijden op het Sneekermeer hebben we erg leuk gezeild, maar ook eens gediscussieerd over de nieuwe ontwikkeling, opgestart door Jan Arends, de carbonmast.
Mijn mening in dit verhaal draait om het feit dat deze carbon mast erg weinig wordt getest en in de wedstrijden eigenlijk niet wordt gebruikt. Reden is in mijn ogen de -in principe uitstekende- regel van het bestuur, dat als iemand deze in de wedstrijd gebruikt, deze wedstrijd niet mag meetellen. Dit met als uitgangspunt van eenheid van de boten.
Nu is het dus zo dat hij/zij mag in een wedstrijd met deze mast zeilen, maar moet zich uit de uitslag laten schrappen of niet finishen.
Dit wil niemand, daarvoor zeil je niet. De regel werkt dus hier in het nadeel.
Het gevolg is, de mast wordt dus bijna niet getest. Deze Carbonmast is voor onze klasse een nieuwe ontwikkeling. Echter in veel andere klassen al een normale zaak. In mijn ogen is het een kwestie van tijd, het komt, net zoals de houten romp doorontwikkeld is in polyester en epoxy, de houten mast naar aluminium en het dacron zeil naar laminaat ook nieuwe ontwikkelingen waren.
Hoe die ontwikkelingen in de regelgeving en het testen van het materiaal naar standaardwaarden en normen vroeger zijn verlopen is bij mij niet bekend, echter ze zijn allemaal nu wel ‘gewoon’. Ik denk ook dat we niet terug moeten kijken hoe die ontwikkelingen toen zijn verlopen, we leven nu. Misschien is het over een paar jaar wel zo dat de verschillen zo klein zijn dat er én aluminium masten én carbon masten gebruikt worden.
Is de carbon mast nú sneller?
In de toekomst vast wel, gewicht is minder, stijfheid en buiging anders, actie is anders, de top is dunner en zeilen zullen voor deze mast speciaal gemaakt moeten worden.
In de toekomst zullen we er vast meer uit kunnen halen dan nu. Maar nu, mocht je hem een dag uitproberen, naar mijn mening, zeer waarschijnlijk nog niet. In het verhaal van sneller zeilen zijn er nl. veel factoren die meespelen: kundigheid, conditie, gewicht van de zeiler, gehele trimsetup van de boot maar ook bijv. windsnelheid en natuurlijk zeer belangrijk, een goed of slecht rak.
Bovendien hebben we volgens mij nu nog niet één perfect passend zeil qua snit.
Is een zeiler die die mast probeert direct sneller?
Niemand die dat denk ik, met zekerheid met ‘ja’ kan beantwoorden, simpelweg omdat naast die bovenliggende factoren je gewoon aan deze moet wennen en is dat mogelijk in één dag? Oké, je kunt geluk hebben of misschien ben je zo goed dat je ook dan wint. Een zeiler kan er misschien een wedstrijd mee winnen, maar misschien had hij diezelfde wedstrijd met zijn oude vertrouwde aluminium mast ook gewonnen.
Ik vind dat, als we op het einde van dit zeilseizoen een eerlijke en duidelijke mening willen geven over deze mast, we er zoveel als mogelijk is, mee moeten zeilen, en wel in wedstrijden. Geen gedoe van niet finishen of uit de uitslag halen, gewoon meedoen.
Mijn voorstel is gewoon, iedereen die het wil mag hem in overleg met Jan Arends 1 wedstrijddag gebruiken. Dit zal dus max. 2-3 wedstrijden zijn, voor de meesten van ons waarschijnlijk niet genoeg om sneller te zijn maar wel om eens te voelen hoe dit zeilt. Iedereen dezelfde kansen en mocht je winnen: top!
Het argument van het bestuur is een logisch argument, men doet niets verkeerd. We hebben allemaal als uitgangspunt dat we eerlijk zeilen en we willen gelijk en gelijkwaardig materiaal. Dit is een waardevol en logisch uitgangspunt wat altijd moet gelden. Echter, we doen helemaal niets verkeerd als we deze gelegenheid van 1 wedstrijddag die mast gebruiken zonder de uitslag te schrappen, dit seizoen toepassen. Dan kunnen we er aan het einde van het seizoen tenminste over praten !
Jan
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Jan van der Meer.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Jan van der Meer.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Jan van der Meer.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Jan van der Meer.