Technische ontwikkelingen

By 4 oktober 2009juni 5th, 2018Nieuws

De Solo staat ook dit jaar weer in het midden van de belangstelling in Engeland.
Op de jaarlijkse Dinghy Show werden maar liefst VIJF Solo’s ! geëxposeerd!
Bij de (inmiddels) traditionele FRP-boten valt op, dat er toch verschillen in de inrichting van de boten te vinden zijn.
Veel aandacht ging natuurlijk naar de door Gordon Barclay afgebouwde Gosling Solo uit.
Buiten de overdadige inrichting onder meer een bijzondere neerhouder konstuktie (Gordon is klasse kontroleur met een voorliefde voor Spinn Lock klemmen ) is deze boot interessant omdat de boot uit een opmerkelijke combinatie van materialen bestaat. De buitenzijde van de bouwplaat is van houtfineer, vervolgens een laag foam en aan de binnenzijde een laag polyester.

Kevin Gosling heeft hoge verwachtingen van de toepassing van dit materiaal. Tevens stond er een composiet boot van de voor mij onbekende bouwer JJ boats. Op de Engelse website www.solosailing.org.uk —Gallery wordt het een en ander visueel weergegeven.

JP boats heeft in samenwerking met Colin Broom (Ir gespecialiseerd in aerodynamica) een nieuwe rompvorm ontwikkeld, waardoor de fase tussen de displacement en planing mode gereduceerd zou worden. Ik ben benieuwd hoe de performance van deze boot ( 4921 ) zal zijn.

Lex