Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Marten Niessink Marten Niessink 1 week geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #3750
    Marc Dieben
    Marc Dieben
    Sleutelbeheerder

    Een van de taken van de NSO is belangen vertegenwoordigen van onze leden. In dat kader wil ik graag jullie mening weten over het Watersportverbond. Deze club bepaald alles binnen onze sport en ik heb er nogal wat kritiek op. Graag zou ik van jullie mening hierover horen aangezien we binnenkort een meeting hebben bij het Verbond.

    Mijn kritiek op het verbond is de volgende:

    1.      Klasse organisaties hebben geen enkele status binnen het Verbond. Uitsluitend aangesloten watersportverenigingen hebben daar stemrecht. Deze is naar rato van het aantal leden van de verenigingen wat er feitelijk op neer komt dat een handjevol verenigingen het daar voor het zeggen hebben. Kortom als die paar verenigingen besluiten dat de prijzen voor bijvoorbeeld de meetbrieven/licenties omhoog moeten dan kunnen wij daar niets tegen doen.

    2.      De prijzen voor meetbrieven zijn veel te hoog. In Engeland betaald men éénmalig een bedrag van ik meen iets van 65 pond voor de meetbrief en daar blijft het dan bij. Wij betalen elk jaar maar weer en ook nog eens extra voor een start licentie.

    3.      Het watersport weigert categorisch onze berichten op bv Facebook te reposten terwijl men dat van andere klassen wel doet. Ik heb ze daar diverse keren naar gevraagd en men beloofd beterschap maar zonder resultaat.

    4.      De PR afdeling van het verbond presteert zwaar onder de maat. Lezen we in elke krant dat Daphne Schippers pijn aan haar enkel heeft. Ons  verbond is niet eens in staat om onze Wereld Kampioenen in de krant te krijgen. Laat staan op TV, en als het dan eens lukt zit Marit Bouwmeester bij omroep Max…….

    5.      Men doet te weinig aan het grote probleem van de watersport en dat is de vergrijzing. Bekijk alleen de gemiddelde leeftijd van onze klasse maar eens. Dit is helemaal erg als je ook nog eens bedenkt dat de Solo ooit bedoeld is als jeugdboot. Andere sporten hebben hier ook last van maar er zijn veel verbonden die daar wel een oplossing voor hebben. Als we niet oppassen dan bestaat onze klasse of beter gezegd de hele zeilsport over 10-15 jaar niet meer.

    6.      In plaatst van te kiezen voor minder zeil-klassen met grotere velden heeft het verbond dit jaar besloten de regels voor een ONK te versoepelen. Dit zal de versnippering alleen maar in de hand werken wat kleinere wedstrijdvelden tot gevolg zal hebben.

    7.      Doordat een klasse organisatie geen enkele status heeft binnen het verbond worden wij ook niet geconsulteerd dan wel ingelicht over veranderingen die plaats gaan vinden.

    8.      Administratie van boten loopt niet altijd even vlot. Men moet soms maanden wachten op voordat wijzigingen zijn doorgevoerd. Alhoewel dat de laatste tijd weer beter gaat.

    9.      Men heeft een grondig gebrek aan meters waardoor het meten van boten moeizaam verloopt

    10.   Per jaar ontvangt het verbond € 500.000 aan inkomsten uit wedstrijd documenten. Per lid van de Soloklasse is dat meer dan € 100,– per jaar!! (Wedstrijdlicentie + meetbrief   +afdracht watersport vereniging) . Nu heb ik geen bezwaar om ergens voor te betalen maar ik wil er wel wat voor terug zien.

    Alles bij elkaar opgeteld een heel lijstje wat overigens niet wil zeggen dat het verbond overbodig is. Men speelt weldegelijk een belangrijke rol als het gaat om bijvoorbeeld opleidingen en overleg met overheden.  Ik ben benieuwd wat jullie mening is. Dus laat van je horen.

     

    #3760
    Marten Niessink
    Marten Niessink
    Bijdrager

    Hallo Marc,

    ik heb geen zicht op het het functioneren van de KNWV, maar als ik dit allemaal lees is het wel herkenbaar en kan ik ondersteunen.
    Als bestuurslid heb je hier meer last van dan ik, die maar af en toe ‘mee zeilt’.
    De eis om lid te moeten zijn van een watersportvereniging heb ik altijd een vorm van koppelverkoop gevonden.
    en een meetbrief is duurder dan de WA-verzekering van mijn motor…

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.