Aangemaakte reacties

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Zeta Mast #6454
    Pim van Vugt
    Deelnemer

    Ik ben voorzien

    In reactie op: Mijn HD max gold sail #3057
    Pim van Vugt
    Deelnemer

    Hallo allemaal,

    Met heel veel toeval kwam ik dit tegen, omdat ik het leuk vind om over zeilen te praten, veeeeeel geleerd heb over de solo en omdat ik het leuk vond om naar dit zeil te kijken. Dacht ik, laat ik eens reageren.

    Voor mij was alles nieuw, dat voorop, ik heb heel lang laser gevaren en allerlei andere openboten, maar dit was even andere koek qua bootsnelheid. Als ik moet zeggen waar de winst van het ONK van kwam is het belangrijk om te onthouden dat het van strategie kwam en situaties met andere boten winnen. Maar des ondanks waren er enorme leerpunten over de boot.

    Dag 1 (veel wind)

    Ik had OK resultaat gevaren, strategie was redelijk simpel, starts waren redelijk/goed.

    *Adw had ik het onderlijk en neerhouder max strak (mijn boot) en ben ik gaan spelen met de cunningham, kon het zeil goed openen en kon mijn energie kwijt op de boot om hem vooruit te werken. Ik voelde mij 40% van de tijd gelijk met pete, wat deze dag meteen opviel was dat ik moeite had met de luwtes, ik vierde meteen cunningham, maar dat leek niet voldoende. Ik was blij met een open achterlijk in de wind maar in de luwtes kwam hij niet terug.

    -leerpunt adw was de zwaardstand, als je dat niet goed heb ben je sowiezo nergens, dus omdat ik daar NIKS van wist en er geen markeringen op stonden heb ik vooral veel geprobeerd. Een scheef zwaard leek snel maar veranderingen van 5cm waren enorm (denk dat roerdruk een idicatie geeft).

    *Vdw was goed, ik voelde me echt snel in de death downwind rakken.

    Dag 2 (gem/veel wind)

    Strategie was redelijk simpel, starten was oke, met de snelheid kon ik niet meekomen.

    *Adw ging pete gewoon te hard en wat ik de hele dag zag was een prachtig zeil op zijn boot. Dat wat ik daar zag wilde ik. Ik heb het geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Het achterlijk was ALTIJD open, ik heb geprobeerd hem dicht te trekken met de neerhouder, maar dan was het zeil enorm vlak, ik heb zitten spelen met het onderlijk om dat te compenseren maar ik was het even kwijt en niet tevreden. Daarom heb ik na het zeilen wat info verzameld bij andere zeilers en de tuning guide.

    *De vdw snelheid was alweer goed, daar voelde ik mij erg comfortabel.

    Dag 3 (weinig/gem wind)

    Strategie gebeurde genoeg, starten was OK en dit was de eerste keer dat ik mee deed qua snelheid.

    *ADW begon erg licht en ben ik begonnen met de overloop, dat werkte. Hiermee bedoel ik dat ik het achterlijk dicht hou met mijn schoot, daar regel ik de twist mee, zo zie ik het. Mijn onderlijk had ik een stuk losser dan ik gewend was om 2 redenen (ik kwam eracht dat ik met een mast (C-sleeve) voer die erg flexibel is dus het zeil is nog sneller vlak dan dat je wilt. En ik miste hoogte en de tuning guide vertelde dat als je hoogte mist je het vooral daaruit moet halen.) Dat geprobeerd en dat voelde goed. Omdat ik geen heerhouder vaar, moet ik wat met de overloop doen en daar kwam ik tot de conclusie dat ik de giek aan binnenkant van de kuiprand zet voor een hoge lijn en aan de buitenkant voor een snelle lage lijn. Tijdens het zeilen speelde ik hele kleine beetje met de schoot om dus de twist aan te passen aan de hoeveelheid wind er was en dat combineren met mijn gewicht (langzaam naar buiten en schoot aan). In ieder geval dat was voor mij, mijn stand 1, maar de wind nam af en toe iets toe en toen moesten we naar stand 2, wat dus voor mij inhoud: overloop naar het midden, neerhouder aan, zwaard omhoog!!!!, En de vlagen opvangen met de schoot. Wat mij hier enorm echt enorm opviel was de kleine hoeveelheden schoot die je moet verwerken, vanuit de laser ben ik anders gewend. Ik kwam erachter dat je schoot vieren tot buitenkant kuiprand of aantrekken tot binnekant kuiprand alles deed. Ik hield nu de hoogte, als ik de schoot vierde maar kon hem wel accelereren in de vlaag. Dat en samen met duidelijk schakelen tussen de twee stande, maakte het voor mij opeens voelen alsof ik voor het eerst snel was, eindelijk had ik momenten waar ik puur op snelheid, afstand/plekken kon winnen op mijn concurrentie.

    *VDW misschien komt het door het zeil, maar ik geloof vooral in de techniek (daar kunnen we nog wel wat dagen over doorpraten, dus laten we dat maar niet doen, in ieder geval leek mijn setup en style van varen erg anders dan de rest van het veld) maar ik voelde mij hier erg snel. Wat ik wel moet toegeven dat het vanaf moment 1 dot weekend goed voelde en dat kan natuurlijk komen doordat het zeil daar wel aan mee werkt zoals de zeilmakers zeggen, wie weet.

    De solo is een prachtige boot om met alle verschillende aspecten van de boot bezig te zijn, maar dus ook erg intressant om je materiaal te kiezen. Wat voor mij misschien wel het allerbelangrijkste is van de mail van de zeilmakers, is dat het materiaal moet passen bij de manier van zeilen van de persoon. In mijn ogen is er niet het beste spul voor ieder en wat ik dus merkte op dag 2 was dat de setup waar ik in voer, niet voor mij bestemd was. Ik hou van een dicht achterlijk met veel neerhouder maar nogsteeds wat diepte, die pas gaat openen en vlak worden als ik echt hard aan de cunningham ga trekken. Ik wil mij overpowered voelen, zodat ik er tegenaan kan werken. Dat was dit niet, maar het kan voor iemand anders enorm goed werken, het twee na belangrijskte van het evenement was dat ik het zeil ben proberen te gaan begrijpen en niet verder aan gaan ergeren. Het belangrijkste op de braassem was natuurlijk gewoon de keuzes die je maakte.

    Groeten,

     

    Pim

     

     

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)