Tjebbe wint Easter 2012

By 4 juli 2012juni 5th, 2018Nieuws

Na de eerste dag van de Easter 2012 stond Tjebbe met 2 eentjes fier aan kop. Het was goed zeilweer op zaterdag, windje 3, maar nogal shiftend en met de bewolking ook niet echt warm, eigenlijk gewoon koud. Tot opluchting van de deelnemers werd er geen puzzeltocht over de plas uitgezet maar een gewoon outerloop baan gevaren, waarbij het dan weer de uitdaging was uit de engelstalige beschrijving te halen of het nou linksom of rechtsom moest zijn (is starboard nou stuurboord of juist niet ??). Desondanks mocht er geheel in de traditie van Loosdrecht weer gekozen worden, ga ik het eiland links voorbij of rechts. Tjebbe maakt gewoon de juiste keuzes.

De tweede dag begon met zonneschijn en geen wind. Toch werden de deelnemers het water op gestuurd, maar na een uurtje wachten mocht er op de kant gestuurd verder gewacht worden. Weer een uurtje later kwam er dan wind en mocht iedereen het water weer op. En het was net zo lekker in het zonnetje… Gedurende de dag trok de wind steeds meer aan. Het commitee bleek vastbesloten de geplande 3 races te varen. Tjebbe zette zijn zegetocht gewoon voort maar na twee eentje bleek in de 3e race dat ook hij soms de verkeerde keuze maakt en mocht Peter een eentje bijschrijven. Pas tegen zessen was iederen weer van het water af dus snel aar huis voor het paasdiner, geen tijd voor een biertje.

Voor de derde dag werd veel wind en regen verwacht. Reden voor bijna de helft van het veld om niet op te komen dagen. Dat was wel een beetje jammer, maar had als voordeel dat je in ieder geval geen 18e plek of zo meer kon varen. Het weer veel overigens erg mee, lang niet zo koud als zeterdag, ondanks de regen, en de wind viel ook wel mee. De eerste race besloten Gilles en Peter de linkerkant van het eiland te kiezen, en dat pakte voor Gilles heel goed uit. Zijn eerste race overwinning van dit seizoen. De laatste wedstrijd leek de wind dan eindelijk aan te trekken maar ook nu viel het uiteindelijk erg mee. Tjebbe en Gilles zeilden heel steady weg van het veld en zo kon Tjebbe het evenement toch ook afsluiten met weer een eentje.

Na het opruimen van de boten (in de regen, nooit leuk) bleek de prijsuitreiking al achter de rug. Daar was dus geen Solozeiler bij aanwezig geweest. Dat was wel een beetje jammer want verder waren de faciliteiten goed geregeld bij de KWVL. Er was ruimte genoeg voor de boten en het in- en uitrijden verliep door de opening van een tweede hek erg soepel.

Al met al een enerverende start van het seizoen. Arnold Jippes heeft een verslag geschreven:

Easter, georganiseerd door KWVL. Compliment voor de organisatie!!

Jaap heeft mij gevraag een verslagje te schrijven van de Easter. Mijn 2e wedstrijdserie in de Solo gezeild met een in de wintermaanden bij elkaar gezocht Soloconcept met zeilnummer NED 8. Het is vanuit mijn beleving geschreven, de laatste dag heb ik besloten niet mee te varen, dus die ontbreekt.

Zaterdag
Vol aangename spanning en verwachting reed ik het terrein op van de Vrijbuiter, hoe zou het gaan in het bootje? Er waren al diverse deelnemers aan het rommelen met hun bootje en er werd voluit over de bootjes gesproken. Wat is het beste en wanneer. Als gevolg van die informatie heb ik toch nog het een en ander aan het bootje veranderd. De Vrijbuiter bleek overigens niet de organiserende vereniging te zijn waardoor ik nog moest rennen naar de KWVL om me op tijd aan te melden. Alles bij elkaar lag mijn bootje als laatste in het water en moest ik me nog haasten om op tijd bij de startlijn te zijn. Er stond een noordwestenwind (ca 4 bft) waardoor de startlijn helemaal ten zuiden van de plas (nummer weet ik niet) lag. De Lasers waren net aan het starten dus ik kon de tijd mooi klokken. Voor zover ik het kon overzien waren alle Solo’s er. 24 bootjes aan de start, een mooi wedstrijdveld. De start ging goed, iedereen was mooi weg en verspreide zich over het meer. Een aantal bootjes ken ik ondertussen en zo volg je deze en gene. Zelf was ik druk met de boothandling bezig wat afleid. Voor ik het in de gaten had is iedereen of een aantal al overstag. Na enige tijd was ik er een aantal kwijt, het bleek dat zij om een eiland heen voeren. Dat eiland was mij nog niet opgevallen en verdomd bij de in de windse boei waren ze er opeens weer. De rangorde zoals ik die vanaf de site begrepen heb klopte daar wel zo’n beetje hoewel de nieuwkomer met stip, Reggie Feltkamp, zich daar aardig mengde. Volgens Reggie, als je ‘m mag geloven, allemaal mazzel. De serie die Reggie heeft gezeild doet echter anders vermoeden. Een tegenstander om serieus rekening mee te houden lijkt mij. Zelf ging ik de strijd aan met Huub de Haas, Robert Lodewijkx, Harold Camphuis en Peter Lodewijkx. Cees Leenheer van de NED 1 was naar mijn idee wel gestart maar heb ik niet zien finishen die wedstrijd.

De 2e race verliep vergelijkbaar met de eerste, zeker wat de gemiddelde uitslagen betreft. Gilles voer duidelijk een mindere race en Peerke na een matige eerste race finishte op de 4e plek waar hij naar mijn idee, hij vaart heel bekeken en beheerst, wel thuis hoort. Ferdinand voer een redelijk eerste kruisrak en had last van koude handen waarna hij de race voor gezien hield. Voor mij zelf gold dat ik het gevoel had mee te doen en aansluiting had met het veld hoewel ik duidelijk achter in het veld mee voer. Alles kan nog beter, het leuke daarvan is dat er mogelijkheid is voor vooruitgang.

Zondag
Iedereen was mooi op tijd en ik had me voorgenomen niet als laatste in het water te liggen met het bootje. De sfeer was sereen en het weer prachtig. Het enige probleem was de wind of eigenlijk het ontbreken van wind. Lekker rommelen aan de bootjes, ik kreeg veel technische input en had uiteraard de site geraadpleegd en begrepen dat ik het blokje achter de mast moest plaatsen met dit weer. Hierover waren de meningen verdeeld en het advies was, geloof niet alles, de inzichten veranderen én probeer het gewoon eens uit. Toch weer het een en ander aangepast en uiteindelijk als een van de laatste het water op wat naar later bleek helemaal geen probleem was. De start lag lekker dicht bij, de matige wind was wat gedraaid naar het westen en iedereen voer wat heen en weer. Claar had ik nog niet gezien maar gelukkig hoorde ik dat ze er was. Op het startschip was de rattenstaart gehesen en de boeien lagen nog niet op de goede plek. Na lange tijd werd het toch afgeblazen en konden we tot nader order terug naar de haven. De verwachting was dat de wind om ca 14:00 uur weer zou opsteken. Bootjes uit het water en wachten op het goede nieuws. Vanaf de Vrijbuiter konden we goed zien of er al beweging was rondom het startschip en inderdaad iets voor 14:00 uur kregen we het bericht door dat we de boten weer konden optuigen. Vol goede moed het water weer op. De baan was snel uitgezet en al vlot werd de eerste groep boten weggestuurd. De wind zat lekker in het zuidwesten. De eerste race verliep rustig hoewel het me opviel dat een aantal zeilers als Claar van de Does, Norbet Zonneveld en Bert Vastenburg heel dicht bij mij in de buurt zeilden, deze race werd hun aftrek. De tweede race verliep interessant. De Lasers startten en allen bakboordkant van de startlijn. Ze voeren zuidoostelijk en niet direct richting de in de windse boei. Het was opvallend. Zouden ze om het eiland, wat een optie was, zeilen? Op het startschip was geen extra melding te zien dus ik hield het bij het voor de hand liggende traject. De start verliep voor mij eigenlijk goed en ik zeilde geconcentreerd, de grootschoot kon ik nog redelijk in de hand houden (voer zonder klem) hoewel mijn armen langzaam verzuurden. Op de een of andere manier miste ik een aantal boten en begreep later dat er een behoorlijk aantal inderdaad om het eiland heen gevaren waren. Helaas en gelukkig voor ons was dat niet zo’n goede zet. Hier putte we moed uit en we deden onze stinkende best de andere voor te blijven. De rem van de voorsprong kwam om de hoek kijken en hoewel Klaas het hartstikke goed deed en de bootsnelheid er ook goed in had zitten kon hij het toch niet volhouden tot de finish, hij ronde de voor laatste boei als eerste en finishte uiteindelijk op een zeer verdienstelijke 3e plek. Ik zat ook niet slecht en wilde Armand koste wat het kost voor blijven, ik koos in mijn euforie de aanval terwijl ik voor lag en heb het moeten bezuren. Weer een goed leermoment zullen we maar zeggen. Ik zeilde ook mijn beste notering van het weekeinde. Er werd een derde race gevaren, mijn armen stonden op springen. De wind zette nog iets door en we moesten flink werken om de boten recht te houden. Het veld lag in mijn ogen weer lekker door elkaar. Huub zat goed mee, kon ik goed zien aan het blauwe rompje en hij werkte zich rot om de plek te behouden. Voor mij gold overleven, al mijn spieren waren aan het trillen en ik had een aantal slagen in de grootschoot gedraaid om meer weerstand te creëren. Uiteindelijk ging ik als laatste om de boei heen met een naar mijn mening onacceptabele achterstand op de voorlaatste Peter Lodewijks en daarvoor onze voorzitter Jaap Atema. Dit zou mij niet gebeuren en ik had een aantal rakken om mijn spieren wat te ontspannen. Heel langzaam kwam ik weer wat dichter bij, dat is altijd leuk en geeft weer energie. Huub deed nog steeds goed mee en in het voorlaatste rak dacht Huub, nu zal ik jullie krijgen en hij stuurde hoog op recht op de luwte van het eiland en helemaal uit koers, jammer jammer en Huub lag opeens weer vlak voor me. Nooit gegokt is altijd mis zal hij gedacht hebben. Het laatste kruisrak van de dag, de wind was stevig, Peter voer wat aan de lage kant en had ik snel te pakken, Jaap was mijn volgende prooi. We hadden een leuke competitie welke uiteindelijk door Jaap gewonnen werd, hij was me vlak voor op de finishlijn. In middels had ik besloten de 3e dag niet mee te zielen, ik was tevreden, had m’n best gedaan en m’n armen schreeuwden om rust.

Maandag
Inmiddels heb ik de uitslag op de site bekeken en zie dat er de 3e dag uiteindelijk 12 boten aan de start zijn verschenen. Tjebbe, Gilles, Norbet en Armand zijn er met de prijzen vandoor gegaan. Reggie is a;s nieuwkomer in de Solo en in zijn eerste serie als 5e geëindigd, dat is zeker een felicitatie waard. Verder wil ik iedereen bedanken voor dit prachtige zeil weekeind en zie uit naar de volgende battels.